26 April, 2014

Sedia Berkhidmat Walau Sedar Bukan Yang Terbaik



AbuAqil aka AbuSakeena

“Abah ada kelas ke malam ni?”

Soalan ini silih berganti ditanya oleh putera dan puteri kesayangan Aqil dan Sakeena hampir setiap hari selepas solat maghrib berjamaah. Kerana kalau tiada kelas malam mereka tahu abah akan lepak bersama dan bergurau senda di dalam bilik sambil menonton berita. Sayangnya jarang dapat  bersama mereka seperti itu. Sebab itu saya nekad membawa  keluarga bersama kalau bermusafir untuk berceramah di kawasan berdekatan seperti di Terengganu. Famili diutamakan di samping ilmu dikongsikan.

Anak-anak tetap diutamakan
Sejak akhir-akhir ini agak sibuk sikit kerana banyak menerima jemputan mengajar dan berceramah teknik menjawab walaupun baru bulan April. Saya akan menerima sahaja jemputan untuk berkongsi ilmu. Sangat malu dan tidak tergamak untuk mengatakan ‘tidak boleh ‘ atau memberi alasan selain mengiyakan sahaja sebarang jemputan.

Saya sedar saya bukan yang terbaik dan tidak layak sebenarnya untuk menjadi penceramah dan mengajar sana sini. Namun sikit ilmu dan pengalaman yang ada akan dimanfaatkan. Saya sentiasa berpegang dan ingin letakkan diri saya di dalam doa dua Malaikat :
اللهم أعط منفقا خلفا اللهم أعط ممسكا تلفا
Ya Allah, berikanlah ganti kepada orang yang memberi. Ya Allah berikanlah kerosakan kepada orang yang kedekut.[Imam al-Bukhari dan Muslim]

Jemputan berceramah, kelas tuisyen peribadi, mengajar tuisyen malam di sekolah sendiri dan sekolah lain serta di pusat tuisyen semuanya saya terima. Tuisyen sendiri pada setiap hujung minggu masih diteruskan walaupun kadang-kadang ada dan kadang-kadang tiada kerana kekangan masa. Asalkan dapat berkongsi ilmu, In Sya Allah saya sanggup. Program terdekat ialah menerima kunjungan rombongan lawatan sambil belajar dari SMK Ahmad, Pekan, Pahang untuk program ceramah teknik menjawab B. Arab kertas 2 pada 30 Aril ini.

Sehingga hari ini saya telah berceramah di MRSM UlulAlbab Kota Putra, Besut. Minggu lepas di SMAASZA, Kuala Terengganu dan masa terdekat di SMA Maarif Besut kalau tiada aral. Telah ada jemputan ke Sabah, Sarawak dan pertanyaan dari Sahabat di Perak. Semuanya saya terima dengan hati yang terbuka.

Saya mengharapkan rahmat Allah dan kasih sayangNya agar diberkati masa agar tiada pertembungan dengan program lain di sekolah sendiri. Itu yang saya takut. Khuatir prestasi kerja terjejas dan dinilai negatif bila sibuk dengan urusan luar.

Satu perkara yang agak membimbangkan saya juga ialah masalah kesihatan. Bila sibuk melanda otomatik badan akan sentiasa letih kerana kekurangan rehat. Lebih-lebih lagi akhir-akhir ini amat jarang beriadah. Tidak seperti dulu, setiap hujung minggu akan joging masa ada di Taman Tengku Anis atau di Pantai Irama, Bachok. Dulu ada juga bermain futsal dan badminton sekali seminggu. Ditambah pula tabiat pemakanan yang tidak terjaga seperti awal-awal selepas angiogram. Harap masalah jantung tidak berulang. Bukan tidak ingin bersenam namun masalah masa yang sangat terhad.

Saya mengharapkan rahmat Allah agar diberikan kesihatan yang sempurna, masa yang diberkati serta kekuatan untuk terus berbakti melalui berkongsi ilmu yang ada. Saya juga sebagai hamba yang sangat daif dan kerdil mengharapkan Allah memberi hakikat ikhlas kepada hati ini agar segala penat lelah tidak sia-sia.

Jangan lupa doakan saya sahabat-sahabat, ihkwah dan akhawat!

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share