13 April, 2014

Kembara Ilmu 2014 : MRSM Ulul Albab Kota Putra Destinasi Pertama



AbuAqil aka AbuSakeena

Dua minggu yang lepas saya menerima sms dari seseorang (Ustaz Hisyam) menjemput saya berceramah teknik di MRSM Kota Putra, Besut. MRSM ini sangat istimewa kerana ia merupakan salah satu daripada MRSM Ulul Albab di Malaysia di mana sistem pendidikannya menggabungkan pendidikan akademik dan tahfiz al-Quran.



Saya berasa sungguh bertuah kerana berpeluang berkongsi ilmu dengan ahli-ahli al-Quran yang hebat  walaupun saya bukanlah yang paling layak untuk mereka. Peluang keemasan ini tidak disia-siakan. Ini kali kedua bersama para huffaz,tahun lepas bersama Pelajar Tahfiz Sains Tanah Merah.

Tarikh 12 April 2014 dipilih dan segala puji bagi Allah yang telah memudahkan urusan saya. Tarikh tersebut asalnya akan berceramah di Sekolah Menengah Agama Sultan Zainal Abidin ( SMAZA) Kuala Terengganu tapi ditunda pada minggu berikutnya kerana pelajar asrama pulang pada minggu tersebut.

Sesi Soal Jawab Soalan

Peluang yang ada memberi ruang kepada saya untuk bersama pelajar-pelajar MRSM Kota Putra.  Pada minggu lepas saya dihubungi pula oleh ustaz Abdul Hanan untuk mengesahkan kehadiran saya. Saya bersetuju tanpa alasan kerana sukar untuk menolak peluang bersama pelajar hebat.

Kehadiran saya disambut oleh ustaz Abdul Hanan setelah memandu lebih kurang 45 minit dari kediaman saya di Bachok. Nasib baik tidak jauh. Ceramah diadakan di dewan kuliah. Berasa macam pensyarah di universiti pula. Jumlah pelajar lebih 160 orang memenuhi dewan.

Ceramah sepanjang dua jam mengupas secara terperinci teknik menjawab Bahasa Arab kertas 2 SPM diselang seli dengan perbengkelan menjawab soalan sebenar SPM 2013. Memang tepat jangkaan saya, saya berdepan dengan pelajar yang hebat dan pintar. Cuma mereka perlu pendedahan dan latih tubi untuk meningkatkan penguasaan seterusnya mencapai A+.


Ceramah menjadi lebih mudah kerana pelajar telah dibekalkan modul Abu Sakeena Khas kertas 2 [gambar kiri]. Semua bahan slide dan teknik telah ada di dalam buku tersebut. terima kasih kepada ustaz-ustaz kerana sudi menggunakan buku tersebut untuk semua pelajar.
In Sya Allah modul tersebut akan banyak membantu pelajar dalam menjawab soalan kertas 2.

Mereka beruntung kerana al-Quran berada di dalam kepala masing-masing. Tidak timbul sangat masalah kurang kosa kata sekiranya mereka menghafal al-Quran bersama maksudnya. Saya memanfaatkan teknologi moden iaitu menggunakan Sony Vaio Tap 11 sepanjang pembentangan yang dapat memaparkan slide powerpoint serta lakaran, contengan untuk memudahkan pelajar faham. Cuma berasa kesal juga tertinggal pen khas dan pada akhir-akhir Tap agak ‘kepeningan'. Namun semuanya berjalan lancar.


Alhamdulillah, respon pelajar sangat positif, bersemangat dan beradab dengan guru. Masa dirasakan sangat pantas berlalu kerana tumpuan sepenuhnya pelajar serta respon yang baik sepanjang sesi soal jawab.

Saya yakin barisan pelajar yang hebat ini akan mencipta kejayaan cemerlang dalam kertas Bahasa Arab nanti.  Saya doakan anda akan mendapat A+.

Setinggi-tinggi penghargaan dan ucapan terima kasih kepada pihak MRSM Kota Putra kerana sudi menjemput saya untuk berkongsi ilmu. Tidak dilupakan juga berbanyak terima kasih kepada al-Fadhil Ustaz Abdul Hanan, ustaz Hisyam dan dua orang ustazah yang sudi bersama saya sepanjang ceramah tersebut. komitmen anda semua sangat mengkagumkan.

Dengan izin Allah saya akan kembali lagi selepas ini sekiranya diberi peluang untuk terus berkongsi ilmu dalam sesi berikutnya.


# Minggu depan akan ke SMAZA, Kuala Terengganu. Doakan saya agar dipermudahkan semua urusan, dirahmati dan diberkati masa.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share