01 April, 2014

PKBS 1 2014 : Kenal Pasti Kelemahan Pelajar



AbuAqil aka AbuSakeena

Berdasarkan jawapan pelajar dalam peperiksaan PKBS 1 yang lepas,  saya menganalisis keputusan peperiksaan Bahasa Arab yang melibatkan  dua kelas yang diajar iaitu 4 Ibnu Sina dan 5 Ibnu Sina.
Anak-anak didik 5 Ibnu Sina generasi keempat. Keputusan PKBS1 yang kurang memberangsangkan. Kasihan kena marah dan kena bebel 

Saya berpuas hati dengan pencapaian pelajar tingkatan 4 Ibnu Sina yang pertama kali menghadapi peperiksaan sebagai pelajar menengah atas. Walaupun semua pelajar memperoleh A namun masih ketara kelemahan-kelemahan pelajar dalam menjawab soalan.
 
Anak-anak didik 4 Ibnu Sina 2014 : 100 A dalam PKBS 1 walaupun baru pertama kali menghadapi peperiksaan sebagai pelajar menengah Atas

Namun saya berasa sangat dukacita  dengan keputusan tingkatan 5 Ibnu Sina. Terdapat beberapa orang pelajar yang gagal mendapat A sedangkan soalan sangat senang. Semuanya disebabkan kecuaian dan tabiat malas mengulangkaji tajuk-tajuk tertentu.

Berikut disenaraikan beberapa kelemahan pelajar yang mesti diatasi segera :

1) Tidak mengulangkaji, tidak menghafal tajuk-tajuk tertentu.
Ini Sikap tidak bertanggungjawab pelajar yang tidak menghargai ilmu yang diajar oleh guru. Tindakan tidak bermoral ini perlu dihindari. Ilmu yang dipelajari tidak akan bermanfaat bila tidak diulangkaji dan ditambah kefahaman dan penguasaan. Anda bijak mana sekalipun ilmu tidak akan kemana kalau menghiasi diri dengan sikap malas dan alpa. Kelemahan ini tidak dapat dibantu oleh mana-mana guru walaupun malaikat yang turun mengajar kalian!

2) Tidak memahami arahan soalan.
Kelemahan ini berpunca daripada kurang membuat latihan. Perkara ini boleh diatasi dengan bantuan guru dengan memperbanyakkan latih tubi.

3) Tidak memahami tajuk yang dipelajari.
Terdapat pelajar yang tidak faham namun tidak berusaha untuk memahaminya dengan bertanya terus guru atau rakan sekelas.

4) Leka dan cuai dengan arahan soalan.
Pelajar yang cuai terus menjawab soalan tanpa membaca arahan soalan. Jawapan yang diberi akan salah semua walaupun soalan tersebut merupakan soalan aras rendah. Sungguh malang! Inilah punca utama pelajar yang sepatutnya peroleh A namun tercicir B.

5) Tidak berusaha menjawab soalan.
Sikap sambil lewa pelajar yang tidak menjawab soalan dengan tinggal kosong perlu dihentikan. Pemeriksa akan memberi markah untuk jawapan yang dianggap munasabah terutama kertas 2 di mana jawapan respon terbuka.

6) Mengabaikan teknik menjawab.
Amat sia-sia ilmu teknik yang diterap tidak dipraktikkan semasa menjawab soalan. Di dalam modul Abu Sakeena telah dinyatakan teknik-teknik untuk menjawab soalan-soalan tertentu.

7. Miskin kosa kata (mufradat)
Tidak tahu maksud kalimah akan menyebabkan pelajar memberi jawapan yang salah terutama soalan kertas 1 bahagian qawaid dan balaghah.

Tujuh kelemahan ini mesti diatasi segera agar tidak berulang dalam peperiksaan pertengahan tahun nanti. Semua pelajar diharap ambil tindakan segera memnutup kelemahan.

Tindakan Guru

- Kenal pasti kelemahan pelajar dan cuba atasi.
- Bincang soalan dan pastikan pelajar memahami jawapan tersebut bersama sebab.
- Pastikan pelajar membuat pembetulan jawapannya yang salah berulang kaji ( 5x atau 10x)
- Perbanyakkan soalan latih tubi untuk mengatasi masalah tidak memahami arahan soalan.
- Galakkan pelajar menghafal kosa kata B. Arab untuk memudahkan mereka menjawab dengan betul dan untuk membina ayat insyak.

-  Guna bantuan pelajar cemerlang untuk membimbing pelajar yang lemah ( guru muda)


Semoga muhasabah ini memberi manfaat untuk pelajar dan dapat dijadikan pedoman untuk guru dalam usaha untuk melahirkan pelajar yang cemerlang dalam Bahasa Arab SPM.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share