21 Januari, 2012
Carilah Ungkapan Yang Lebih ‘Molek’
Prof Madya Dr Mohd
Asri Zainul Abidin
Antara perkara yang
indah yang diajar oleh Islam ialah muslim diperintahkan menggunakan
perkataan-perkataan
yang baik atau
sekurangnya tidak keji dalam ungkapannya.
Muslim bukan seorang
pencarut, atau pemaki hamun orang atau pencerca dengan kalimat-kalimat yang
jelik dan keji. Lidah muslim indah, atau selamat dari kalimat-kalimat yang
tidak senonoh. Dia mungkin tegas, keras amarannya, tinggi nadanya dan tajam
kritikannya, tapi kalimat-kalimatnya itu terpilih; tidak lucah, tidak juga
makian dan hamunan. Inilah yang Anas bin Malik ceritakan:
“Bukanlah Nabi s.a.w itu seorang pemaki orang, tidak juga
seorang pengucap kekejian dan bukan seorang pelaknat orang lain”. (riwayat
al-Bukhari).
Mencerca atau memaki
hamun orang lain dalam sesuatu majlis adalah perkara yang tidak baik. Dalam
riwayat al-Tabarani dari al-Mu’jam al-Kabir:
bahawa Nabi s.a.w pernah hadir dalam suatu majlis orang Ansar.
Padanya ada seorang lelaki yang terkenal dengan suka memaki hamun. Nabi s.a.w
pun bersabda: “Memaki orang muslim itu perbuatan fasik dan memeranginya
perbuatan kufur”.
Barat
Di Barat ini walaupun
tidak dinafikan ada kesopanannya terutama dalam pengurusan rasmi, namun vulgar language atau bahasa tidak senonoh sudah sebati dalam
kehidupan harian mereka. Kalimat f*ck sentiasa di bibir. Di mana sahaja kita
dengar mereka bersembang, biasanya perkataan itu akan terbit. Filem mereka,
komedi mereka dan segala seni mereka akan diselitkan kalimat-kalimat jelik
seperti itu.
Stand-up
comedy di sini antara yang
dapat sambutan hebat. Ramai yang terkenal dan kaya raya dengan idea-idea lawak
mereka. Ada banyak siaran khusus untuk stand-up comedy ini. Namun kesemua lawak tidak terlepas dari
perkataan kotor, lucah dan cerita lucah. Makian juga menjadi modal lawak yang
mendapat tepukan gemuruh. Tuhan, agama, Jesus, orang politik dan ramai lagi
menjadi mangsa maki-hamun yang melucukan pendengar.
Budaya lucah mendapat
pasaran dalam masyarakat mereka. Penyanyi seperti Lady Gaga dengan segala
kelucahannya mendapat tempat yang hebat. China telah senarai hitam Lady Gaga
dan Katy Perry yang menjadi pujaan ramai di Barat, bahkan di pelbagai negara
lain juga. Shanghai Baby novel karya Wei Hui, yang meriwayatkan kisah peribadinya yang
bercampur lucah, yang telah dibakar sebanyak 40,000 naskah secara terbuka di
China, tapi menjadi ‘the international bestseller’ di Barat.
Banyak nilai yang
berbeza yang menyerap ke dalam kehidupan masyarakat Barat. Bayangkan apabila
budaya ini berterusan dan setiap anak yang lahir dalam masyarakat ini sudah
terbiasa demikian rupa. Cumanya, di atas pentas ilmu atau akademik, nampaknya
bahasa mereka masih terkawal dan molek.
Lunak
Dan Tegas
Saya teringat hadis
apabila sekumpulan Yahudi datang bertemu Nabi s.a.w dan memberi salam dengan
mengucapkan as-sam alaikum yang bermaksud ‘maut ke atas kamu’. Nabi s.a.w menjawab ‘wa alaikum’sahaja. Isteri Nabi, Aishah r.aha yang perasan
dengan mainan ucapan salam mereka itu menjawab “as-sam ‘alaikum wal la’nah” maksudnya maut dan laknat ke atas kamu.
Nabi s.a.w bersabda:
“Nanti dahulu wahai Aishah! Sesungguhnya Allah suka sikap lunak
dalam semua perkara”. Jawab Aishah: “Wahai Rasulullah! Engkau tidak dengarkah
apa mereka kata?”. Sabda Nabi s.a.w: “Aku telah pun jawab ‘wa alaikum’ (ke atas
kamu)’ (riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Demikian halusnya
contoh teladan yang ditunjukkan oleh Nabi s.a.w. Jawapan ‘wa ‘alaikum’ juga satu tindak balas atas kebiadapan yahudi,
namun ia bebas dari perkataan yang buruk dan keji. Kita tidak pernah menafikan
bahawa Nabi s.a.w pernah bertegas dan tinggi nada suara baginda terutama ketika
berkhutbah. Namun, baginda tidak memaki hamun atau melaknat orang lain, apatah
lagi sesama muslim.
Malanglah jika ada
yang memaki hamun orang lain lalu menyandarkan kepada Nabi s.a.w. Bertegas,
tinggi nada ucapan, keras amaran tidak sama dengan mengeluarkan perkataan yang
buruk dan jelek kepada orang lain. Kata Jabir r.a:
“Nabi ketika berkhutbah merah kedua matanya, tinggi suaranya,
keras marahnya, seakan baginda sedang member amaran tentang bahaya kedatangan
tentera musuh” (riwayat Muslim).
Ini pun mengikut isu
yang Nabi s.a.w perkatakan. Ada pelbagai riwayat tentang khutbah baginda.
Ada pula pihak yang
apabila mereka memaki hamun orang lain, dia berkata: saya tiru Saidina Umar.
Aduhai, nampak buruk khalifah yang mulia itu apabila menjelma dalam
tindakannya. Ya, banyak riwayat menunjukkan sikap tegas dan keras Amirul
Mukminin ‘Umar bin al-Khattab, namun bukan bererti dia memaki hamun.
Ada beberapa perbezaan
antara beliau dengan kita semua, beliau khalifah yang ada kuasa untuk menghukum
rakyat bawahan seperti memukul bagi yang melanggar kesalahan. Sedang kita tiada
hak tersebut. Dimensi zaman juga tidak sama, ketika itu tindakan beliau
dianggap serasi dengan cara kehidupan di zaman itu. Di zaman kita, tidak
perlulah seorang perdana menteri atau presiden negara membawa tongkat memukul
rakyat yang melanggar peraturan jalanraya atau seumpamanya. Undang-undang yang
detil sudah wujud, mahkamah dan pihak berkuasa berperanan sepenuhnya. Itu lebih
dihormati di zaman ini.
Depan
Khalayak
Di sana pula ada
perbezaan antara ucapan di khalayak umum dan perbualan peribadi. Ucapan buruk
di khalayak umum adalah satu kempen secara langsung atau tidak kepada budaya
negatif. Tidak sama dengan‘bersembang biasa’. Walaupun keduanya perlu berakhlak, namun yang dibuat depan
khalayak kesan buruknya lebih besar.
Kita tidak temui dalam
khutbah para khulafa’ dan insan-insan terhormat menggunakan kalimat-kalimat
makian dan hamunan. Firman Allah: (maksudnya)
“dan katakanlah (Wahai Muhammad) kepada hamba-hambaKU (yang
beriman), supaya mereka berkata dengan kata-kata yang amat baik sesungguhnya
syaitan itu sentiasa menghasut antara mereka, sesungguhnya syaitan itu adalah
musuh yang amat nyata bagi manusia”. (al-Isra: 53).
Kata Ibn Kathir ketika
menafsirkan ayat ini:
“Allah memerintah Rasulullah s.a.w memberitahu kepada
hamba-hamba Allah agar berkata dalam ucapan dan perbincangan mereka ungkapan
yang terbaik dan kalimat yang baik. Jika itu tidak dilakukan, syaitan akan
menghasut mereka. Maka ucapan itu akan membawa tindak balas, berlaku keburukan,
permusuhan dan peperangan”. (Ibn Kathir, 5/87. Mekah: Dar al-Taybah).
Emosi
Dalam masa yang sama,
kita tidak menafikan setiap kita ada emosi. Kadang-kala terlepas cakap,
terkasar bahasa dan tersalah bicara. Namun, itu tidak boleh menjadi budaya
lidah. Jika berlaku, ia wajar dikuti dengan penyesalan dalam diri dan memohon
yang lebih baik dari Allah. Nabi s.a.w pernah berkata tentang diri baginda:
“Sesungguhnya aku manusia; aku redha seperti mana manusia redha,
aku marah seperti mana manusia marah. Justeru, sesiapa sahaja di kalangan
umatku yang aku doakan keburukan ke atasnya dengan sesuatu doa, sedangkan dia
tidak layak maka Allah akan jadikan untuknya kesembuhan, penyucian dan perkara
yang mendekatkannya dengan Allah pada Hari Kiamat nanti” (riwayat Muslim).
Jika seseorang sekali
dua termaki orang, mungkin dia terlajak atau gagal kawal emosi disebabkan
keadaan tertentu. Namun jika setiap kali berucap atau sering kali menjadi
mainan bibir, maka itu sudah macam lelaki Ansar yang Nabi s.a.w tegur dalam
majlis tersebut.
Menjadi lebih rosak
jika seperti di Barat ini, perkataan buruk dan hodoh itu menjadi satu lawak
jenaka yang mendapat sambutan yang gemuruh. Ini mungkin disebabkan jiwa mereka
kosong lalu mereka ingin pengisian. Mereka rasa lawak jenaka kasar itu mengubat
kekosongan jiwa. Demikian mereka tersalah mengenai rohani insani. Demikian juga
ada muslim yang tersilap apabila merasakan duduk mendengar lawak yang bercampur
kebiadaban itu sesuatu yang mengisi kekosongan jiwa.
Yang baik tidak sama
dengan yang buruk. Allah mengingatkan kita: (maksudnya)
“dan tidaklah sama antara yang baik dan yang jahat. Tolaklah
(kejahatan) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau buat demikian maka
orang ada permusuhan terhadapmu, seolah-olah menjadi seorang sahabat karib. Dan
sifat yang terpuji ini tidak dapat diamalkan melainkan oleh orang-orang yang
sabar, dan tidak juga dapat diamalkan melainkan oleh orang-orang mempunyai
kedudukan yang besar (dunia dan akhirat). (Fussilat: 34-35)
Kita semua rindu ingin
mengikuti ajaran al-Quran. Kita tahu kita sering gagal, namun kita tetap
menyatakan yang teragung itu adalah panduan al-Quran. Kita cuba sedayanya.
Jangan apabila kita melakukan yang sebaliknya, kita justifikasikan tindakan
kita sehingga menafikan keunggulan al-Quran. Jangan pula kita jadi seperti
sesetengah yang berkata ‘puak yang menentang kita pun teruk, kita balas la’. Mengapakah kita jadikan musuh yang kita rasa
tersasar dari landasan yang betul sebagai piawaian yang menjadi panduan dalam
tindakan?!
Bahasa yang baik Allah
suka. Kita mungkin ada kelemahan diri, namun jangan kita zahir dalam bahasa
yang hodoh dan penuh dengan cacian dan makian. Bahasa yang baik akan dirahmati
Tuhan, bahasa yang jelek akan menimbulkan kekerasan dalam perasaan dan nurani.
Diriku dan sahabat sekelian, mari kita cari perkataan yang lebih molek dalam
berinteraksi antara kita.
1 comments:
curry 6
air max 270
vapormax
kyrie 6
supreme outlet
nike air max
hogan outlet online
michael kors handbags
jordan 6
nike air max 2019
xiaofang20191217
Catat Ulasan