24 Ogos, 2014

Menagih Kesihatan Yang Sempurna & Keberkatan Masa



AbuAqil aka AbuSakeena

Sejak akhir-akhir ini amat berat  + malas untuk update blog kerana masa yang terluang saya lebih gemar bersama anak-anak. Jadual selepas Raya Aidil Fitri yang lepas agak padat. Bermula dengan ceramah teknik kertas 2 SPM untuk anak-anak pelajar SMK Agama Kuala Abang, Dungun yang diadakan sebuah resort di Besut. Ruang masa selama 2 jam diamnfaatkan sebaik mungkin untuk menjawab soalan insyak dan soalan pemahaman, insyak pendek dan kata hikmah. Pelajar memberi respon yang sangat baik dan bersemangat. Terima kasih keapda al-fadhil ustaz firdaus di atas jemputan. ini merupakan ceramah pertama setelah berehat sepanjang Ramadan.


Para pelajar SMKA Kuala Abang sedang berbincang menjawab soalan pemahaman

Kembara ilmu berikutnya ialah bermusafir kali ketiga ke negeri di bawah bayu dan kali kedua ke SMK Agama Tun Said, Kota Belud, Sabah pada 7 Ogos 2014 atas jemputan sahabat baik rakan sekolah di Maahad Muhammadi Lelaki satu masa dulu, al-Fadhil ustaz Abdul Aziz Ghaffar.
Bersama Ustaz Aziz

Perkongsian ilmu di sini agak padat dengan 5 slot khas untuk calon SPM. Kebetulan pada waktu itu kesihatan terjejas dengan selsema yang berlarutan dan batuk. Namun segala puji bagi Allah yang memberi kekuatan  ‘Bermarathon’ lebih kurang 10 jam berceramah dan berbengkel. Memenatkan tapi memuaskan hati bila dapat berkongsi ilmu dengan anak-anak pelajar.

Minggu berikutnya iaitu pada 14 Ogos 2014 ‘terbang’ pula ke Putrajaya untuk bersama anak-anak Putrajaya dari 5 buah sekolah KAA di JPN Putrajaya untuk sesi ceramah teknik menjawab dan bengkel PT3 yang berlangsung di SMK Presint 8 (1).  Program sepanjang 4 jam terus menerus berjalan dengan lancar dan baik. Kerja saya menjadi mudah kerana semua pelajar telah mempunyai modul PT3 di mana semua slide Power point berpandukan modul tersebut.

Anak-anak SMKA Tun Said, Kota Belud  yang sentiasa ceria berbengkel
Setinggi-tinggi penghargaan kepada ustazah Suryani bt Mohamad yang sudi menjemput saya dari jauh untuk berkongsi ilmu. Dapat juga bertemu dengan sahabat lama al-fadhil ustaz Zulkifli bin Nawawi yang sekarang berkhidmat di SMKA Putrajaya. Beliaulah insan yang bertanggung jawab menjemput saya ke Sabah pada tahun 2012.
Urusan saya di Putrajaya menjadi mudah kerana kebetulan adik saya menetap di putrajaya dan tidak menyusahkan orang lain untuk mengambil dan menghantar saya dari lapangan terbang. 

Para pelajar SMKA dan  KAA Putrajaya 
Di samping itu kembara ini juga saya dapat berjumpa dengan dengan abang yang tinggal di Bukit Jelutong, Shah Alam. Beliau sanggup datang untuk bersarapan bersama pada keesokkannya.

Menerima cenderahati daripada wakil JPN Putrajaya

Ketika berada di Putrajaya saya menerima WhatsApp daripada ustazah Solah makkiyah (kak Solah) menjemput saya berceramah PT3 di sekolahnya SMK Clifford, Kuala Lipis pada hujung minggu berikutnya dengan tawaran musafir dengan keretapi ekspress wau. Ini pengalaman baru walaupun akan meletihkan kerana perjalanan mengambil masa 4 jam setengah.  Saya menerima sahaja kerana  tidak sanggup untuk berkata ‘tidak boleh’ untuk berkongsi ilmu Allah yang sedikit di dada.

Pekena Nasi kerabu di Presint 9 bersama adik (kiri) dan abang.
Namun rancangan ini terpaksa dibatalkan kerana keretapi pulang pada tengahari Jumaat ke Wakaf Bharu tidak disediakan buat sementara waktu. Allah belum izinkan saya untuk berkongsi ilmu di sana. In Sya Allah satu hari nanti saya akan ke sana juga. Semoga Allah permudahkan.

Ekoran itu hujung minggu ini baru dapat saya berehat dan dapat manfaatkan masa bersama keluarga tercinta. Hujung minggu ini iaitu pada 23 Ogos 2014 dimanfaatkan bersama dengan anak-anak didik SMKA Tok Bachok selama 2 jam berceramah teknik menjawab PT3 yang diadakan di dewan Abu bakar as-Siddiq, SMKA Tok Bachok. Terima kasih kepada guru kanan al-fadhil Che Ayuk, ustaz Faizol, ustazah Zurainah dan ustazah Mahfuzah  di atas jemputan padahal mereka ini jauh lebih berilmu dan berpengalaman daripada diri ini.


Para pelajar SMKA Tok Bachok sedang menikmati video 

Pada minggu hadapan iaitu pada 29 Ogos 2014 akan bersama pula anak-anak pelajar SMKA Melor untuk ceramah teknik PT3 juga yang akan diadakan di D’Muara Tok Bali. Peluang ini akan diambil peluang bercuti dan santai bersama keluarga di Sweet Beach Resort, Tok Bali. Program 2 dalam 1. Semoga Allah permudahkan semua perancangan.

Namun saya terkilan juga kerana tidak dapat memenuhi  jemputan al-fadhil ustaz Hisyam dari SMKA Melor untuk bersama pelajar 40 orang lebih untuk ceramah teknik SPM. Ini kerana saya ketika itu masih berada di Sabah dan berlaku sedikit masalah komunikasi. Semoga Allah mengampunkan dosa saya kerana gagal berkongsi ilmu di sana.

Beraktiviti pada setiap hujung minggu memang memenatkan kerana bekerja 7 hari seminggu dengan bermusafir jauh namun saya berasa puas dan berbaloi kerana dapat memberi sumbangan ilmu kepada anak-anak didik muslim yang berminat belajar Bahas Arab. ganjaran Ilahi dan redaNya jua yang diharapkan sebagai balasan.
Saya sangat mengharapkan agar  Allah mengurniakan kesihatan yang sempurna kepada diri ini ekoran pertambahan usia yang tidak lagi segagah waktu muda. 

Keberkatan masa juga diharapkan agar kembara ilmu saya tidk mengganggu ‘hardcore business’ saya sebagai pendidik. Mohon sahabat dan saudara sekalian mendoakan saya juga. Doa kalian lebih baqbul daripada hamba yang kerdil ini.

Di dalam kesibukan berkongsi ilmu dengan berceramah sana sini namun penjualan buku tetap berjalan dengan baik. Hasil bantuan adik perempuan Amalia Aisya yang bertanggung jawab membungkus dan mengepos ke seluruh negara. Tanpa bantuannya sangat sukar. Tanpa disedari sehingga hari ini (24 Ogos 2014) buku modul PT3 telah dijual lebih 4400 naskhah. Baki buku lebih kurang 600 buah daripada 5000 cetakan pertama. In Sya Allah cetakan kedua akan menyusul untuk memenuhi permintaan pembeli pada masa akan datang in Sya Allah.


Semoga Allah terus mempermudahkan semua urusan kembara ilmu keseterusnya…aamiin ya Musta’an.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share