06 Februari, 2012

Maulid : Musim Memfitnah Saidina Umar al-Khattab



AbuAqil aka AbuSakeena

1. Semalam sekolah saya mengadakan majlis sambutan maulidul Rasul peringkat asrama. maka dijemput penceramah untuk menyampaikan ceramah. Antara isi kandungan yang sempat didengar ialah kisah Saidina Umar yang membunuh anak perempuannya.

2. ketika mendengar radio saluran IKIM penceramah secara detail menghuraikan kisah saidina Umar membunuh anak perempuannya hidup-hidup dengan nada yang sedih menagih simpati pendengar-pendengar agar berasa kasihan kepada si anak yang berdepan dengan bapanya saidina Umar yang sangat kejam.

Mungkin ramai lagi penceramah-penceramah yang menyebarkan kisah batil sedemikian sepanjang musim maulid ini.

Perasaan geram, marah pun ada dan perasaan kasihan pun ada kepada pemfitnah-pemfintah saidina Umar.
Geram dan marah kerana sungguh lancang mulut mereka melontar kisah mengarut mengenai saidina Umar, salah seorang sahabat sepuluh yang dijamin syurga. Bersedialah kamu untuk menyediakan pahala untuk Saidina Umar di akhirat nanti.

Kasihan kerana mereka termakan umpan musuh Islam untuk memburuk-burukkan Amirul Mukminin yang adil dan zuhud. Budaya menelan dan menerima semua cerita tanpa usul periksa dan membuat kajian merupakan satu budaya yang sangat jijik dan jelik di kalangan penceramah agama. Padahal masa masa kini sumber hanyalah dihujung jari di alam maya. Petik sahaja papan kekunci, akan keluar pelbagai sumber dan rujukan untuk mengesahkan sesuatu berita. namun sayangnya cerita bohong dan dusta yang dipilih untuk  menyedapkan halwa telinga dan sebagai modal ceramah.

Adakah benar Saidina Umar membunuh anak perempuannya?

Bacalah dan hayati huraian mantap maulana Mohd Asri Yusoff di link berikut :

Benarkah Sayyidina Umar Pernah Membunuh Anak Perempuannya?

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share