26 Januari, 2012

Muhasabah : Bagaimanakah Keadaan Aku di Padang Mahsyar Nanti?




AbuAqil aka AbuSakeena
 Kesibukan dengan kehidupan dunia menyebabkan kita lalai untuk bermuhasabah dan merenung keadaan diri kita dalam kehidupan hakiki iaitu kehidupan selepas dijemput maut. Bermula dengan dengan alam persinggahan di alam barzakh, dibangkitkan semula, perhimpunan di mahsyar, penerimaan buku catatan amalan, hisab amalan, timbangan amal, melintas titian sirat dan penentuan syurga atau neraka.
Muhasabah sangat penting kerana kita sentiasa akan berhati-hati dalam menjalani kehidupan agar sentiasa mematuhi arahan Allah dan berusaha mengelak melakukan laranganNya.
Bagaimanakah keadaan aku ketika dibangkitkan dari kubur nanti?
Semoga aku peroleh perlindungan Allah ketika itu. Sabda Rasulullah saw :
“Manusia akan dikumpulkan pada hari Kiamat dalam keadaan berkaki ayam (tidak beralas), bertelanjang dan belum dikhitan.” [ Imam Muslim]
Semoga aku mendapat persalinan dari Allah sebagaimana Nabi Ibrahim a.s perolehi. Rasulullah saw bersabda:
“Sesungguhnya orang pertama yang diberi pakaian pada hari Kiamat adalah Nabi Ibrahim.” [Imam al-Bukhari]
Aku juga berharap agar beroleh rahmat Allah ketika manusia berkumpul di Mahsyar nanti dan tidak termasuk golongan yang diseret di atas muka mereka.
 Rasulullah saw bersabda:
“Sesungguhnya kamu akan dikumpulkan (ke Padang Mahsyar) dalam keadaan berjalan, dan (ada juga yang) berkendaraan, serta (ada juga yang) diseret di atas wajah-wajah kamu.” [al-Tirmizi, dan beliau mengatakan, “Hadits hasan]
Aku sangat berharap agar peroleh tidak termasuk dalam golongan yang didekatkan matahari sehingga manusia tenggelam dalam peluh mereka sendiri.
Rasulullah saw bersabda:
“Pada hari kiamat, matahari didekatkan jaraknya terhadap makhluk hingga tinggal sejauh satu mil.” –Sulaim bin Amir (perawi hadits ini) berkata: “Demi Allah, aku tidak tahu apa yang dimaksud dengan mil. Apakah ukuran jarak perjalanan, atau alat yang dipakai untuk bercelak mata?” Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Sehingga manusia tersiksa dalam keringatnya sesuai dengan kadar amal-amalnya (yakni dosa-dosanya). Di antara mereka ada yang peluhnya sampai kedua buku lalinya. Ada yang sampai kedua lututnya, dan ada yang sampai pinggangnya, serta ada yang tenggelam dalam peluhnya.”Rasulullah saw memberikan isyarat dengan meletakkan tangan ke mulut beliau.” [Imam Muslim]
Aku berdoa ya Rabb agar aku termasuk dalam tujuh golongan memperoleh naungan Allah nanti. Mafhum hadis sahih yang bermaksud : 
“Ada tujuh golongan yang akan dinaungi oleh Allah dengan naungan ‘Arsy-Nya pada hari dimana tidak ada naungan kecuali hanya naungan-Nya semata.
1.    Imam (pemimpin) yang adil.
2.    Pemuda yang membesar dalam beribadah kepada Rabbnya.
3.    Seseorang yang hatinya senantiasa terpaut pada masjid.
4.    Dua orang yang saling mencintai kerana Allah, dimana keduanya berjumpa dan berpisah kerana Allah.
5.    Dan seorang laki-laki yang diajak (berzina) oleh seorang wanita yang berkedudukan lagi cantik rupawan, lalu ia mengatakan: “Sungguh aku takut kepada Allah.”
6.    Seseorang yang bersedekah lalu merahsiakannya sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diinfaqkan oleh tangan kanannya.
7.   Dan orang yang berzikir kepada Allah di waktu sunyi, lalu berlinanglah air matanya.” [ Imam al-Bukhari dan Muslim]
Ya Rabb rahmatilah aku agar termasuk dalam golongan yang Engkau memuliakan mereka di padang mahsyar nanti. Hanya kepadaMu aku mengabdikan diri dan hanya kepadaMu aku memohon pertolongan.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share