17 September, 2011

BAT : Insyak Kepentingan Tolong menolong ( أهمية التعاون)



Alhamdulillah pada pagi ini dapat mengarang satu karangan BAT khas untuk anak-anak didik yang sedang berdepan dengan peperiksaan percubaan SPM. Semoga contoh karangan ini dapat membantu anda manambahkan lagi kosakata B. Arab seterusnya mampu mengarang insyak dengan baik dalam peperiksaan nanti.


أهمية التعاون
لا شك ولا ريب أن التعاون أمر أساسي في حياة الإنسان. والتعاون من ضروريات الحياة، إذ لا يمكن للفرد أن يقوم بكل أعباء هذه الحياة منفردًا.

التعاون هو مساعدة الناس بعضهم بعضًا في الحاجات وفعل الخيرات. وقد أمر الله سبحانه بالتعاون، فقال: وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان (المائدة: 2)
هذه الأية تأمرنا أن ممارسة التعاون على الخيرات والطاعة وتنهانا عن التعاون على المنكر والمعصية.

وبجانب ذلك قد حث النبي صلى الله عليه وسلم على هذا الأمر فقال : المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضُه بعضًا ( رواه البخاري ومسلم) وقال أيضا: يد الله مع الجماعة (الترمذي)
التعاون يخفف الأعمال الثقيلة ويسهلها، حينما يتعاون المسلم مع أخيه يزيد جهدهما، فيصلا إلى الغرض بسرعة ويسر.
إن عمل التعاون عمل لازم في حياتنا كمساعدة الوالدين في إنجاز أعمال البيت مثل تنظيف ساحة البيت وزراعة الزهور والخضروات والتعاون في تنظيف القرية أو المساجد والمقابر أو إقامة الأنشطة والبرامج التي تفيد أبناء القرية.
فضلا عن ذلك أن التعاون يؤدي إلى تقوية العلاقات بين أفراد الأسرة والمجتمع وغرس الحب والمودة بينهم، وهذا العمل المحمود يشكل وحدة الأمة الإسلامية .

وخلاصة القول أن التعاون عمل محمود وعمل ضروري في حياتنا للحصول على المعيشة الكاملة والسعيدة. 
Insyak ini hasil usaha AbuAqil aka AbuSakeena Adnan

8 comments:

Unknown berkata...

macam ringkas..pernah jugak nak cuba buat insya' sendiri tanpa tiru mana2 contoh..tapi..dapat 1 perenggan je..yg selebihnye,termenung.. lemah buat insya' .. :(

AbuAqil aka AbuSakeena berkata...

oow...krgn di atas tu hampir 200 pth perkataan..boleh edit balik.abik yg mudah.
kena biasakan bina ayat sendiri kmdn suruh guru semak

Tanpa Nama berkata...

untuk memanjangkan insyak bahasa Arab ada banyak cara. sesetengah guru ada bagi murid dia beberapa kosa kata yang lebih panjang daripada yang lazim orang guna. Contoh macam هذه الأية تأمرنا kita boleh ganti dengan يتجلى لنا من هذه الأية الكريمة أن dan macam2 lagi...klu cikgu boleh senaraikan kosa2 kata macam tuh untuk pelajar2 insyaAllah sgt memberi manfaat ..wallahualam

Tanpa Nama berkata...

syukran..bermanfaat

enod berkata...

thxs...sgt mmbntu...

Unknown berkata...

Syukran, amat2 membantu

Unknown berkata...

beres

Unknown berkata...

ouhh haah

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share