13 Januari, 2011

Ya Allah, Hisablah aku dengan Hisab Yang Mudah



AbuAqil aka AbuSakeena

Terdapat satu hadis Nabi saw di mana Baginda berdoa agar dipermudahkan hisab di akhirat kelak. Doa ini sepatutnya kita baca dan amalkan agar hisab kita dipermudahkan di akhirat.

Hadis tersebut bermaksud :

Dari Aisyah, ia berkata, aku telah mendengar Nabi saw pada sebahagian solatnya membaca:

اللَّهُمَّ حَاسِبْنِى حِسَاباً يَسِيرًا
(Ya Allah hisablah aku dengan hisab yang mudah).”


Ketika beliau selesai, aku berkata, "Wahai Nabi Allah, apa yang dimaksud dengan hisab yang mudah?" Beliau bersabda, "Seseorang yang Allah melihat kitabnya lalu memaafkannya. Kerana orang yang  dihisab pada hari itu, pasti celaka wahai Aisyah. Dan setiap musibah yang menimpa orang beriman Allah akan menghapus (dosanya), walaupun duri yang menusuknya."( Imam Ahmad)

Yang dimaksud dengan doa tersebut diterangkan dalam hadits di atas. Maksud “hisab yang mudah” adalah saat di mana dosa-dosa seorang mukmin di hadapkan pada Allah, lalu ia pun mengakui dosa-dosanya itu. Kemudian setelah itu Allah mengampuni dosa-dosanya setelah ia bersendirian dengan Allah dan tidak ada seorang pun yang melihatnya ketika itu.

Dari Shafwan bin Muhriz bahwa seorang laki-laki pernah bertanya kepada Ibnu Umar, "Bagaimana Anda mendengar sabda Rasulullah saw tentang An Najwa (bisikan di hari kiamat)?" Ibnu Umar menjawab :

"Iaitu salah seorang dari kamu akan mendekati Rabb-nya. Kemudian Dia meletakkan naungan-Nya di atasnya. Kemudian Dia berfirman, "Apakah kamu telah berbuat ini dan ini?" Hamba itu menjawab, "Ya, benar." Dia berfirman lagi, "Apakah kamu telah melakukan ini dan ini?" Hamba itu menjawab, "Ya, benar." Dia pun mengulang-ulang pertanyannya, kemudian berfirman, "Sesungguhnya Aku telah menutupi dosa-dosa tadi (merahasiakannya) di dunia dan pada hari ini aku telah mengampuninya bagimu."( Imam al-Bukhari)
Inilah yang dimaksudkan dengan hisab yang mudah di mana dosa-dosa seorang hamba yang beriman itu dimaafkan.
Semoga Allah mempermudahkan hisab dan mengampunkan semua dosa  yang dilakukan…amin.
 Disunting dari sumber 

0 comments:

Catat Komen

Related Posts with Thumbnails
 
Share