27 Disember, 2010

Doa Nabi Yunus : Penyelamat Daripada kesulitan



AbuAqil a.k.a AbuSakeena


Nabi Yunus a.s merupakan salah seorang Nabi yang kisahnya disebut dalam al-Quran untuk panduan kita umat akhir zaman. Untuk mengetahui kisah selanjutnya mengenai Nabi Yunus a.s sila klik sini.

Doa yang ingin dikongsi pada kali ini ialah doa yang diamalkan oleh Nabi Yunus a.s ketika berada dalam perut ikan. Hasil daripada doa tersebut menyebabkan Baginda a.s dilepaskan daripada kegelapan perut ikan dan  kegelapan lautan.

Doa ini amat sesuai diamalkan dan dijanjikan akan diterima doa seseorang yang membacanya berdasarkan hadis Nabi saw  yang bermaksud :

Doa Zun Nuun (Nabi Yunus) ketika ia berdoa dalam perut ikan paus adalah:

لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّى كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

 Maksud : tidak ada rabb yang berhak disembah kecuali engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk dari kalangan orang-orang yang melakukan kezaliman”.

Sesungguhnya tidaklah seorang muslim berdoa dengannya dalam suatu masalah melainkan Allah kabulkan baginya.( al-Tirmidzi, dinilai sahih oleh al-Albani)

Sekiranya kita berdepan dengan sesuatu kesulitan atau musibah bacalah doa ini, mudah-mudahan kesulitan tersebut akan dihilangkan dengan izin Allah SWT. semoga Allah memberi petunjuk kepada kita agardapat mengamalkan doa ini dalam kehidupan seharian.

3 comments:

HijabRockers berkata...

Ustaz mekasih share =)

AbuAqil aka AbuSakeena berkata...

sama2 hijabrockers...

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih ustk,
allah maha besar

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share