11 Oktober, 2010

Mungkin Allah Tidak Terima Doa Aku!



AbuAqil

Adakah anda pernah terlintas perasaan atau terucap kata-kata seperti ini? Rasa tidak yakin dengan doa yang dipohon tidak diterima oleh Allah SWT. Perkara seperti tidak sepatutnya berlaku kepada orang yang beriman kerana setiap doa yang dipohon pasti akan memberi kebaikan kepada pemohon tersebut sekira syarat-syarat berdoa dilakukan dengan sempurna. Allah berfirman  yang bermaksud :

Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Aku akan perkenankan untuk kamu.” ( Surah. Al-Mukmin:ayat 60).

Setiap doa yang dipohon pasti akan memberi kebaikan kepada pemohonnya. Sebagaimana Rasulullah saw bersabda :


Tidaklah seorang muslim memanjatkan do’a pada Allah selama tidak mengandung dosa dan memutuskan silaturahim  melainkan Allah akan beri padanya tiga hal: [1] Allah akan segera mengabulkan do’anya, [2] Allah akan menyimpannya baginya di akhirat kelak, dan [3] Allah akan menghindarkan darinya keburukan yang seumpamanya.” Lalu para sahabat berkata, “Kalau begitu kami akan memperbanyakkan berdo’a.” Nabi saw bersabda : “Allah nanti yang memperbanyak mengabulkan do'a-do'a kamu.” (Imam   Ahmad , bertaraf hasan)

Hadis ini menjelaskan dua syarat iaitu tidak memohon perkara yang membawa kepada dosa dan tidak memutuskan persaudaraan sebagai syarat diterima doa.  Maka sekiranya kita tidak mendapat apa yang dipohon sebagaimana yang diminta itu tidak beerti doa kita telah menjadi sia-sia. Mungkin Allah menyimpannya untuk diberi kebaikan pada kehidupan akhirat atau mungkin kita diberi keselamatan daripada ditimpa musibah yang sepatutnya menimpa kita. Sesungguhnya Allah  Maha Bijaksana mengetahui mana yang terbaik untuk diri kita. Allah tidak pernah menzalimi hambaNya walau sedikitpun.

 Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu.” (Surah al-Baqarah, ayat  216)

Oleh yang demikian, jangan berasa jemu, kecewa atau berputus asa untuk memohon kepada Allah Yang Maha Kaya. Kebaikan pasti akan menjadi milik kita bila kita banyak berdoa. Semoga Allah mengurniakan petunjuk dan kekuatan kepada kita semua agar sentiasa memanjatkan doa kepadaNya setiap masa.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share