07 September, 2010

Protes bakar al-Quran oleh gereja AS




-KABUL 6 Sept. - Beratus-ratus penduduk Afghanistan mengadakan protes anti-Amerika Syarikat (AS) dan menuntut pembunuhan Presiden Barack Obama pada perhimpunan di ibu negara ini hari ini bagi mengutuk rancangan sebuah gereja AS untuk membakar al-Quran pada 11 September.

Penunjuk perasaan seramai 500 orang itu melaungkan 'hidup Islam' dan 'jahanam Amerika' ketika mendengar ucapan berapi-api daripada anggota Parlimen, ahli majlis wilayah dan ulama yang membidas AS dan menuntut pengunduran tentera asing dari negara ini.

Gereja Dove World Outreach Center yang berpangkalan di Gainesville, Florida mengumumkan rancangan untuk membakar naskhah-naskhah al-Quran di pekarangan gereja bagi memperingati hari ulang tahun kesembilan serangan 11 September, tetapi tidak mendapat permit daripada pihak berkuasa untuk menyalakan unggun api.

Gereja tersebut yang mencetuskan kontroversi tahun lepas dengan mengedarkan kemeja T yang memaparkan tulisan 'Islam daripada Iblis' bertekad untuk meneruskan rancangannya.

"Kami tahu keputusan itu bukan diambil oleh sebuah gereja semata-mata tetapi keputusan Presiden AS dan seluruh AS," kata seorang pelajar, Abdul Shakoor yang menyertai protes selepas mendengar berita mengenai rancangan untuk membakar al-Quran itu.

Kedutaan AS di Kabul mengeluarkan kenyataan yang mengutuk rancangan Dove World Outreach Center itu, dengan berkata Washington 'amat bimbang mengenai percubaan untuk menyinggung perasaan mana-mana anggota kumpulan agama atau etnik'.

Penunjuk perasaan yang berhimpun di hadapan masjid Milad ul-Nabi di sini membawa sepanduk dan bendera dengan slogan yang menuntut Obama dibunuh.

Mereka juga membawa patung ketua paderi Dove World, Terry Jones.

Pada 2005, 15 orang terbunuh dan puluhan lagi cedera dalam rusuhan di Afghanistan selepas majalah Newsweek melaporkan penyiasat di kem tahanan tentera AS di Teluk Guantanamo, Cuba meletakkan naskhah-naskhah al-Quran di dalam bilik air dan membuang senaskhah kitab suci itu ke dalam tandas sebagai usaha untuk mencungkil maklumat daripada tahanan.

Newsweek kemudian menarik balik laporan tersebut. - AP

1 comments:

AbuAqil aka AbuSakeena berkata...

semoga Allah memelihara kalamNya

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share