16 Julai, 2010

Doa Elak Ditimpa Musibah Secara Mengejut



Terdapat satu hadis Nabi saw yang menganjurkan kita membacanya sebanyak tiga kali pada waktu pagi dan tiga kali pada waktu petang untuk mengelakkan dari ditimpa musibah yang datang secara tiba-tiba. Doa tersebut berbunyi sebagai berikut:

بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ

فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

Maksud :Dengan nama Allah, dengan nama-Nya tidak akan membahayakan sesuatu yang ada di bumi atau yang ada di langit, dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Nabi saw menganjurkan agar doa tersebut dibaca sebanyak tiga kali di waktu pagi dan tiga kali di waktu petang. Barangsiapa mengamalkannya, Nabi saw menjanjikan bahawa orang itu tidak akan terkena musibah yang datang secara tiba-tiba.

Sumber hadis ialah :

 Dari Aban Bin Utsman dari Utsman bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa membaca 'BISMILLAAHIL LADZII LAA YADLURRU MA'AS MIHI SYAI'UN FIL ARDLI WALA FIS SAMAA'WAHUWAS SAMII'UL 'ALIIM' (dengan nama Allah, dengan nama-Nya tidak akan berbahaya sesuatu yang ada di bumi maupun yang ada di langit, dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui) sebanyak tiga kali, maka tidak akan ditimpa musibah mengejutkan hingga malam hari, dan barangsiapa membacanya di waktu petang maka tidak akan ditimpa musibah mengejutkan hingga pagi hari jika Allah menghendakinya."( riwayat Imam Ahmad.disahihkan oleh Ahmad Syakir)

Semoga Allah memberi kekuatan iman  kepada kita untuk mengamalkan hadis Nabi saw ini.

1 comments:

confdeb berkata...

nice share..

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share