13 April, 2010

TIPS Menghilangkan Malas



MALAS adalah virus paling bahaya bagi seseorang pelajar. Di sini dinyatakan beberapa cara yang boleh dilakukan untuk mengatasi penyakit malas :

1. Membasuh muka atau mandi ketika diserang rasa mengantuk.

2. Mengubah posisi duduk ketika membaca. Misalnya dari duduk berubah menjadi berdiri, namun disarankan jangan dari duduk terus berbaring kerana boleh menyebabkan terlelap lalu tertidur.

3. Berpindah dari ruang baca ke bilik yang lain.

4. Menghirup udara yang segar dengan cara berdiri di dekat jendela atau membuka jendela-jendela kamar lain untuk menambah kesegaran.

5. Berjalan-jalan sebentar di sekeliling rumah atau mengemas bilik, rak dan sebagainya agar dapat menggerakkan otot-otot kita.

6. Berbincang sebentar dengan keluarga atau teman namun mengenai hal yang diharuskan. Hati-hati jangan sampai lupa tujuan utama dalam berbicara itu untuk menumbuhkan semangat, bukan untuk berbual kosong bahkan mengumpat.

7. Membuat secawan kopi, teh, susu atau juice untuk menghilangkan kebosanan dan dapat menjernihkan akal.

8. Mengubah aktiviti seperti setelah bosan menghafal gantikan dengan membaca, membuat nota atau mengulangkaji.

Itulah beberapa tips agar dapat membantu para pelajar sekalian dalam mengatasi penyakit malas. Akan tetapi yang paling utama jangan lupa berdo’a agar Allah sentiasa memberi semangat dan agar menjauhkan diri daripada penyakit malas tersebut.

Disunting dari Sumber : www.muslimah.or.id

2 comments:

sumayyah berkata...

ustaz,saya copy ye..
akhir2 ni selalu sangat malas..

abuaqil berkata...

dipersilakan wahai sumayyah...

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share