25 April, 2014

Panduan PdP Menggunakan Modul Abu Sakeena



AbuAqil aka AbuSakeena

Alhamdulillah saya sangat bersyukur kepada Allah kerana diberi ruang dan peluang untuk berkongsi ilmu Bahasa Arab melalui Modul Abu Sakeena. Modul ini dibuat asalnya untuk memudahkan diri saya dan anak-anak didik memahami dan menguasai Bahasa Arab SPM. Saya panjangkan kebaikan yang manfaat yang ada dengan semua guru dan pelajar agar dapat mengikis salah faham yang mengatakan B Arab adalah ‘killer subject’. Salah tanggapan yang besar terhadap bahasa al-Quran.

Setinggi-tinggi penghargaan dan berbanyak terima kasih kepada asatizah yang menggunakan modul tersebut dan menempah untuk semua anak-anak didik. Modul Abu Sakeena di gunakan lebih 30 buah sekolah di seluruh malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Saya tidak  pernah menyatakan modul itu yang terbaik namun saya cuma berharap ia dapat memberi sumbangan kepada asatizah dan pelajar dalam memahami ilmu B Arab.

Di sini saya ingin berkongsi tips menggunakan modul Abu Sakeena agar PdP lebih berkesan.

1- Guru menggunakan modul Abu Sakeena dalam memberi kefahaman tajuk qawaid, sorf dan balaghah. Manfaatkan nota dalam B. Melayu dan saya yakin pelajar akan memahaminya. Manfaatkan nota dan peta minda yang disediakan dan memberi penerangan yang berkaitan.

* Guru yang menggunakan kemudahan LCD dalam proses PdP, digalakkan menggunakan ebook modul tersebut agar penerangan lebih berkesan [ Pembeli modul Abu Sakeena untuk semua pelajar akan diberikan ebook modul Abu Sakeena secara percuma, sila maklumkan sekiranya asatizah memerlukannya]

2- Setelah pelajar memahami tajuk yang dipelajari, mereka dikehendaki menjawab soalan di dalam modul. mereka boleh merujuk nota dan peta minda sebagai rujukan. Manfaatkan tips dan teknik menjawab yang disertakan di tepi soalan.

3- Guru menyemak dan berbincang jawapan pelajar dan perbaiki kesalahan mereka. Beri penerangan ulangan sekiranya pelajar belum menguasai sepenuhnya.

4- Pelajar hendaklah membuat pembetulan beberapa kali bagi setiap jawapan yang salah bersama kata kunci jawapan. Perbaiki kesalahan dengan memberi perhatian dan tumpuan sepenuhnya agar kesilapan tersebut tidak berulang lagi.

5. Guru membuat refleksi secara umum dengan mengadakan ulangkaji ringkas tajuk yang dipelajari dengan bertanya secara umum atau individu tertentu. Pelajar menyebut dengan kuat agar diambil manfaat untuk pelajar lain.

6. Sebelum PdP berakhir guru dan pelajar membuka buku teks dan merujuk penerangan yang terdapat di dalam buku teks. Walaupun agak sukar untuk memahami sesuatu tajuk kerana penerangan dan contoh yang terhad di dalam buku teks namun diingatkan agar guru  jangan abaikan buku teks.

7. Guru memberi kerja rumah kepada pelajar dan menyuruh mereka menjawab soalan-soalan yang terdapat di dalam buku teks. Buku teks menyediakan banyak latihan untuk pengukuhan dan memantapkan kefahaman pelajar.

8. Jangan lupa ingatkan pelajar agar menghafal setiap contoh mudah bagi setiap tajuk dan jenis yang dipelajari. Ini sebagai persiapan untuk menjawabsoalan kertas 2 iaitu bahagian bina ayat dan contoh.

9. Pelajar sendiri hendaklah sedar pentingnya membuat pembetulan bagi setiap kesalahan. Jangan hanya bergantung kepada arahan guru. Cari dan kenalpasti kelemahan diri, perbaiki dan tutup kelemahan dengan bertanya guru atau rakan serta buat pembetulan berulang kali. Pembelajaran paling berkesan ialah belajar daripada kesalahan yang lalu.

Sekiranya asatizah perlukan soalan-soalan percubaan tahun-tahun lepas, maklumkan dan In Sya Allah saya akan emelkan segera. Soalan-soalan ini sangat penting untuk menguji kemampuan pelajar terutama setelah guru menghabiskan semua sukatan pelajaran tingkatan 4 dan 5.

Berdasarkan pengalaman saya sendiri alhamdulillah cara yang dipraktikkan di atas baik dan berkesan untuk mebantu pelajar memahami sesuatu tajuk. Pelajar digalakkan kerap bertanya guru atau pelajar lain sekiranya tidak faham. Jangan malu dan segan untuk ilmu dan pelajar yang dikurniakan kefahaman hendaklah membantu pelajar lain, anda akan ditambah kefahaman oleh Allah In Sya Allah.

Asatizah hendaklah membuat ujian penilaian selepas 2 atau 3 tajuk untuk menguji tahap pemahaman pelajar. Jangan belajar semata-mata tanpa menilai. Pelajar tidak akan dapat manfaat sebaik mungkin tanpa diuji. Biar mereka berpenat lelah dan berkorban akal dan minda untuk menghafal. Tiada jalan pintas untuk peroleh ilmu Allah.

Kena usaha dan bersusah payah. Pelajar jangan merungut dan beralasan bila disuruh oleh guru. Penat lelah, letih dan beban yang anda pikul tidak sia-sia kerana ada ganjaran di sisi Allah apatah lagi ilmu untuk memahami kalamNya.

Semoga Allah permudahkan semua urusan asatizah dan anak-anak pelajar untuk memahami ilmuNya dan doakan saya agar diberi kesihatan yang sempurna dan keberkatan masa untuk bersama berkongsi ilmu.

# Asatizah yang ingin bantuan ilmu teknik menjawab Bahasa Arab SPM untuk dikongsikan dengan anak-anak didik, boleh maklumkan kepada saya. Sekiranya masa sesuai In Sya Allah saya penuhi. Pasal bayaran tidak perlu ungkitkan. Saya bantu kerana Allah.


“ Hidup Lebih Bermakna Bila Perkongsian Terlaksana”

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share