23 Januari, 2012

Jangan Jadi manusia Paling Lemah dan Paling Bakhil




AbuAqil aka AbuSakeena
Tahukah anda siapakah manusia paling lemah dan manusia paling kedekut?. Orang paling lemah bukan seorang yang tiada kekuatan tenaga fizikil, tubuh lemah longlai dan orang yang paling kedekut bukan kedekut duit atau harta benda. Jawapannya terkandung dalam sabdaan Nabi saw yang bermaksud :
أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجِزَ فِي الدُّعَاءِ، وَأَبْخَلُ النَّاسِ مَنْ بَخِلَ بِالسَّلاَمِ 
“Selemah-lemah manusia adalah orang yang lemah (malas) berdo’a kepada Allah. Dan sebakhil-bakhil manusia adalah orang yang bakhil mengucapkan salam.” [al-Tabarani, disahihkan oleh al-Albani]

Orang yang malas untuk berdoa memang layak dipanggil manusia paling naif. Kerana ibadat yang paling mudah dilaksanakan ialah berdoa. Tidak perlu berwuduk, tidak perlu berada di atas sajdah. Tadah sahaja tangan dan memohon hajat kepda Allah.

Orang yang berdoa tidak pernah rugi kerana pasti orang tersebut akan mendapat kebaikan sama ada ada doanya diterima oleh Allah atau dia diselamatkan daripada musibah atau akan mendapat balasan pahala di akhirat. Sebagaimana sabda Nabi saw :

“Tiada seorang muslim pun yang memohon (kepada Allah Ta’ala) dengan doa yang tidak mengandung dosa (permintaan yang haram), atau pemutusan hubungan (baik) dengan keluarga/kerabat, kecuali Allah akan memberikan baginya dengan (sebab) doa itu salah satu dari tiga perkara: [1] boleh jadi akan disegerakan pengabulan doanya, [2] atau Allah akan menyimpannya untuk kebaikan (pahala) baginya di akhirat, [3] atau akan dihindarkannya dari keburukan (bencana) yang sesuai dengannya”. Para sahabat radhiyallahu ‘anhum berkata: Kalau begitu, kami akan memperbanyak (doa kepada Allah). Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa salalm bersabda, “Allah lebih luas (rahmat dan kurniaanNya)”. ( Imam Ahmad disahihkan oleh al-hakim, Ibn Hajar dan al-Albaniy)

Begitu juga dengan amalan memberi salam. Amalan yang sangat mudah namun amat berat untuk melafazkannya sedangkan amalan ini sangat besar ganjarannya iaitu syurga. Sabda Nabi saw :

“Kamu tidak akan masuk syurga hingga kamu beriman, dan kamu tidak akan beriman (dengan iman yang sempurna) hingga kamu saling mencintai. Mahukah aku tunjukkan kepada salah satu amalan yang apabila kamu laksanakan, maka kamu akan saling mencintai? (iaitu), sebarkanlah salam di antara kamu.” [Imam Muslim]

Semoga Allah memberi petunjuk kepada kita untuk mengamalkan dua sunnah rasulullah saw besar ini.

1 comments:

Bella berkata...

As'salamualaikum , izinkan saya share . terima kasih

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share