Credit foto : http://sabamedical.com |
20 November, 2013
Menyambut Kelahiran Bayi Dengan Sunnah Tahnik
AbuAqil aka AbuSakeena
Beberapa hari yang lepas
saya mendapat seorang lagi cucu saudara yang ke tujuh ( tanda telah tua sangat
dah). Tahniah kepada anak saudara, Mohd Bahiran Azmi dan isteri di atas
kurniaan Allah yang paling bermakna. Beliau ada meminta agar saya melakukan
taknik untuk puteri sulungnya dan saya sanggup sahaja walaupun rasa sangat
tidak layak. Yang afdalnya orang alim atau soleh.
Post kali ini saya ingin
berkongsi ilmu mengenai sunnah Rasulullah saw bila memperoleh zuriat iaitu tahnik.
Barangkali ramai yang belum mengetahui sunnah ini atau tahu tapi terlupa untuk
melakukannya. Maklumlah saat menerima insan baru dalam kehidupan mengundang
macam-macam perasaan.
Rasa bimbang dan kecut perut semasa isteri ‘berjuang’ bersabung
nyawa hanya Allah sahaja yang tahu. Saat genting tersebut akan berakhir dengan tangisan kegembiraan dan rasa syukur
yang tidak terhingga kepada Allah bila zuriat selamat muncul ke alam dunia.
Amalan tahnik ini tidak
asing bagi masyarakat Melayu. Di bumi kelantan amalan ini popular dengan nama ‘
belah mulut’. Cuma terdapat beberapa amalan yang dipraktikkan tidak menepati
sunnah Nabi saw. Insya Allah akan
dijelaskan nanti.
Maksud tahnik
Tahnik bermaksud menyapu
kurma yang dihancurkan ke langit-langit bayi. Imam al-Nawawiy r.a berkata :
Para sarjana bahasa menyatakan tahnik
adalah mengunyah kurma dan seumpamanya kemudian menggosokkannya ke langit-langit
mulut bayi. Ibnu Hajar al- Asqalaniy menyatakan tujuan tahnik ialah agar bayi
terlatih mengunyah makanan dan menguatkannya untuk makan.
Dalil Amalan Tahnik
Terdapat beberapa hadis Nabi
saw berkaitan amalan tahnik ini di antaranya hadis yang di mana
Dari Abu Musa beliau berkata,
“(Suatu saat) aku
memiliki anak yang baru lahir, kemudian aku mendatangi Nabi saw, kemudian
beliau memberi nama padanya dan beliau mentahnik dengan sebutir kurma.”[Imam
Muslim]
Dari ‘Aisyah,
beliau berkata,
“Rasulullah saw didatangkan anak
kecil, lalu beliau mendoakan mereka dan mentahnik mereka.”[Imam Muslim]
Berdasarkan dua hadis ini
kita boleh mengambil beberapa pengajaran :
1) Disunatkan kepada yang
memperoleh kelahiran agar membawa bayi kepada orang soleh atau orang alim untuk ditahnik.
2) Sunnah tahnik menggunakan
buah kurma. Imam Ibnu Hajar Menjelaskan bahawa yang lebih
utama (ketika) mentahnik ialah dengan kurma kering (tamr). Jika tidak mudah
mendapatkan kurma kering (tamr) maka dengan kurma basah (ruthab). Dan kalau
tidak ada kurma dengan sesuatu yang manis dan tentunya madu lebih utama dari
yang lain".
3) Orang yang melakukan
tahnik juga hendaklah berdoa kepada bayi tersebut. antara doa yang boleh dibaca
ialah doa Nabi saw kepada Ibnu Abbas :
اللَّهمَّ فقِّهْهُ في الدِّينِ وعلِّمهُ
التَّأويلَ
Ya Allah
kurniakanlah kepadanya kefahaman yang mendalam dalam
agama dan ajarkanlah kepadanya takwil
atau boleh jug doa apa-apa doa yang baik untuk
bayi tersebut.
Majoriti ulama berpendapat
hukum tahnik adalah sunat dan tidak wajib.
Bilakah waktu tahnik?
Imam al-Bukhari membuat satu bab khusus dalam kitab
sahihnya iaitu “Bab menamakan bayi dan mentahniknya petang kelahirannya
sekalipun belum dilakukan akikah”. (Ibn Hajar, Fath al-Bari 15/390). Bermakna
sekiranya bayi tersebut lahir pada pertengahan siang hari, tahnik boleh
dilakukan selepas waktu tengahari pada hari kelahirannya. Ini yang dapat
difahami melalui bab yang dibuat oleh Imam al-Bukhari dalam sahihnya.
Disebutkan dalam al-Majmuk, bahawa sunnah melakukan
tanhik dengan tamar kepada bayi ketika dilahirkan. Maksudnya hari kelahiran
(al-Nawawi, al-Majmuk 8/443). Bahkan tujuan atau hikmah tahnik sebagaimana
disebut ulama ialah bertujuan untuk melatih bayi makan atau minum. Oleh itu, ia
perlu disegerakan pada hari kelahirannya dan tidak perlu ditangguhkan sehingga
hari ke tujuh sebagaimana yang dilakukan oleh segelintir masyarakat Melayu di
sini.
Menggunakan Air zamzam
Berdasarkan hadis
di atas Nabi saw hanya menggunakan buah kurma semasa tahnik.
Dalam kitab Akhbar Makkah karangan al-Fakihi, beliau membawa satu athar yang
mursal daripada Ata’ bahawa Habib berkata kepada Ata’, aku perlu membawa air
zam-zam? Jawab Ata’ : Ya, sesungguhnya Rasulullah s.a.w. membawa air zam-zam
dalam botol lalu mengtahnikkan Hasan dan Husain dengannya menggunakan tamar
ajwah. (al-Fakihi, Akhbar Makkah 3/198).
Walaupun hadis ini mursal, namun ia masih disokong
oleh dalil-dalil umum yang menjelaskan kewajaran mengambil berkat dengan air
zam-zam, atau berubat dengannya. Apatah lagi air zamzam mempunyai kelebihannya
yang tersendiri sebagaimana hadis yang bermaksud :
Sebaik-baik air di muka bumi adalah zamzam. Di dalamnya
terdapat makanan yang mengeyangkan dan menjadi penawar penyakit [ dinilai hasan
oleh al-Albaniy dalam al-targhib]
Oleh yang demikian
tidak menjadi masalah sekiranya kita menggunakan air zamzam di samping buah
kurma dalam melakukan tahnik.namun diingatkan penggunaan cincin, garam dan
seumpamanya bukan petunjuk Nabi saw. Wallahu a’lam.
Semoga artikel ini
dapat memberi manfaat kepada golongan ibubapa yang baru mendapat cahayamata
dengan mengamalkan sunnah Nabi saw. Semoga zuriat kita akan menjadi hamba Allah
yang soleh dan menjadi pendokong agama Allah SWT.
Rujukan :
http://rumaysho.com/hukum-islam/umum/4517-anjuran-dan-hukum-tahnik.html
2 comments:
mana nak cari buku tentang tahnik ini
Cari buku indahnya hidup bersyariat. Kaler biru. Dato ismail kamus.
Catat Ulasan