23 September, 2013

SPM : Insyak Untuk Pelbagai Tajuk (Kemasyarakatan)



AbuAqil aka AbuSakeena

Saya mengambil kesempatan ketiadaan PdP dengan mengarang satu tajuk insyak yang sesuai bagi semua tajuk yang berbentuk kemasyarakatan seperti di bawah. Bukan senang untuk membina aya yang relevan untuk semua topik. namun dengan rahmat Allah saya berjaya menyiapkannya setelah hampir 2 jam setengah mengadap komputer dan bertemankan beberapa buku teks. Semuanya hanya untuk kebaikan anak-anak didik dan semua pelajar yang memerlukannya. Semoga bermanfaat!

Pelajar perlu menghafal karangan ini kerana ia sangat penting dan relevan dengan sukatan Bahasa Arab SPM sama ada karangan biasa atau kata hikmah. Pelajar hanya perlu masukkan tajuk di ruang kosong dengan mengubah kata kerja atau gantinama yang sesuai dengan muzakkar atau muannas.

 التعاون/ بحسن المعاشرة تدوم المحبة/ لولا الوئام لهلك الأنام/ التسامح والاتفاق/ الاتحاد/ الوحدة

لا شك ولا ريب أن .........أمر أساسي في حياة الإنسان منذ قديم الزمان إلى العصر الحاضر. الحياة بدون هذا الأمر تكون الحياة مضطربة وشقية سواء بمستوى الأسرة أو المجتمع أو الدولة لأن ............. من ضروريات الحياة في كل مكان وزمان. إن هذا الأمر من الأخلاق المحمودة أمرنا الإسلام أن يعمل به دائما ومستمرا كما قال رسول الله صلي الله عليه وسلم : وخالق الناس بخلق حسن ( رواه الترمذي)

لو تأملنا وتدبرنا  تدبرا مدققا ومتعمقا أن بلادنا ماليزيا تمتاز بشعب ذي الأغراق والأجناس المتعددة والمختلفة من الملايويين والصينيين والهنود وغيرهم، وأنهم يعتنقون الأديان المتنوعة مثل الإسلام والبوذية والهندوسية والمسيحية وغيرها ، إذن أن .............. أمر مهم وضروري ونافع ومفيد لبقاء الأمن والسلامة والاستقرار والسعادة في البلاد.

بالإضافة إلى ذلك أن عمل ..................... يقوي العلاقات والإخاء بين أبناء الوطن تقوية تامة ويغرس بذور المحبة والمودة غرسا كاملا في قلوب المواطنين، ومن المعلوم لدينا أن العلاقة القوية والمحبة المتينة شرط اساسي لسعادة المواطنين وركن مهم لأمن الدولة، ونتيجته يعيش شعب ماليزيا  بتفاهم وتسامح وتعاون وتكافل وتضامن، وهم لا يتنازعون ولا يتحاسدون ولا يتباغضون ولا يعتدون ولا يتجسسون فيما بينهم، ما أجمل هذه المعيشة!

وخلاصة القول أن هذا عمل .............. يولد الأسرة السعيدة والمجتمع المتحاب وأنه يقود بلاد ماليزيا إلى الاستقرار والثبات سياسيا واقتصاديا واجتماعيا وثقافيا.

AbuAqil aka AbuSakeena @ http://pbasmkps.blogspot.com/

Kepada pelajar atau sesiapa sahaja yang manfaatkan karangan ini diharap jangan lupa untuk mendoakan keampunan untuk saya ustaz Adnan Ishak sebagai tanda berterima kasih

4 comments:

zara ira berkata...

syukran,jazakallahukhair ustaz..smoga broleh kberkatan dan keampunanan allah jua...amiin.

AbuAqil aka AbuSakeena berkata...

afwan zara..manfaatkan

Tanpa Nama berkata...

tk ustaz mg ustaz dan keluarga sentiasa sihat dan dipayungi nusrah dan inayah oleh Nya.....

Tanpa Nama berkata...

Assalam.. Ustaz, jka xkeberatan..boleh x ustaz terjemahkan insya' di atas ?

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share