26 Ogos, 2013

Kembara Ilmu 2013 : ke SMK Agama Tun Said, Kota Belud, Sabah

AbuAqil aka AbuSakeena

Beberapa bulan yang lalu sahabat baik saya al-fadhil  ustaz Abdul Aziz Abdul Ghaffar menghubungi saya untuk menjemput  ke sekolahnya SMKA Tun Said, Kota Belud, Sabah atas tujuan untuk memantapkan Bahasa Arab SPM dan PMR. Tahun lepas telah ke Sabah dengan tujuan yang sama tapi atas tiket jemputan SPI, JPN Sabah. Saya tanpa beralasan menerima jemputan tersebut.

Sesi perkenalan
Alhamdulillah jemputan untuk perkongsian ilmu bermanfaat saya tidak pernah menolaknya dan tidak tergamak untuk mengecewakan mereka yang ingin menuntut ilmu walaupun sebenarnya saya bukanlah orang yang layak. Ini ceramah teknik menjawab bahasa arab yang keempat bagi SPM selepas SMI Aman, SMKA Wataniah dan SMKA Melor pada bulan lepas dan yang kedua bagi PMR pada tahun ini.

Program yang telah lama ustaz Aziz rancang beberapa kali tertunda disebabkan masalah yang tidak dapat dielakkan. Akhirnya diizinkan Allah jua pada 23 dan 24 Ogos 2013 yang lepas. Saya bertolak dari Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra pada pukul 4.05 minit petang dan tiba di KLIA sejam kemudian dengan penerbangan MAS. Disambut oleh anak saudara di sana yang bekerja di KLIA sebagai polis bantuan. Penerbangan ke Kota Kinabalu tertunda selama sejam menyebabkan saya tiba agak lewat iaitu pada pukul 10.00 malam setelah dua jam setengah dalam penerbangan.

al-Fadhil ustaz Aziz yang sentiasa sibuk
Ustaz Aziz telah menunggu di KKIA bersama seorang lagi rakan sekolahnya iaitu encik Kadir. Kami menjamu selera di Restoran Arab Andalus di pusat bandar. Kemudian saya dibawa ke penginapan di homestay di  Aravilla Homestay, Kg Jawi-Jawi, Kota Belud. Lokasinya hanya bersebelahan dengan tempat tinggal ustaz Aziz iaitu lebih kurang 60 meter.

Hari Pertama (23 Ogos 2013)

Agak keliru sikit dengan perubahan masa di sini kerana masanya cepat satu jam berbanding di semenanjung. Pukul 6.00 pagi matahari telah terbit berbanding kebiasaannya waktu subuh baru masuk. Sepanjang pagi saya dapat berehat untuk hilangkan keletihan dan kekalutan pada hari sebelumnya. Masa yang ada digunakan untuk update slide power point ceramah teknik yang akan diadakan pada sebelah petang. Bersarapan di sekolah Kebangsaan jawi-jawi dan bersolat jumaat di masjid jamek Jawi-jawi. Dekat sahaja jaraknya dengan tempat penginapan.

Slot pertama ialah ceramah teknik bahasa arab SPM kertas 2 yang diadakan di SMKA Tun Said. Sekolah ini sangat cantik kerana lokasinya tersergam indah di puncak bukit dan dengan lanskap bukit di sekeliling. Memukau mata yang memandang.
Ceramah bermula pukul 2.30 petang.  Alhamdulillah sepanjang saya berceramah inilah ceramah paling lama iaitu 3 jam tanpa henti malah ceramah yang paling mendapat perhatian sepenuhnya oleh calon-calon SPM sekolah tersebut seramai 50 lebih. 3 jam berlalu dirasakan hanya sekejap kerana tumpuan dan fokus pelajar memberi semangat dan kekuatan kepada saya.

Di samping ceramah teknik menjawab saya selang-seli dengan aktiviti bengkel menjawab soalan dalam kumpulan untuk mengelakkan pelajar terlena atau hanyut. Mendapat tindak balas yang positif daripada pelajar yang bersemangat untuk mencapai kecemerlangan walaupun mereka pada awalnya agak malu-malu. Soal jawab berjalan dengan lancar dan mendapat tindak balas yang memuaskan hati saya. Ceramah berakhir pada pukul 5.30 petang dan akan bersambung pada sesi malam pula. beberapa foto pelajar untuk kenangan.

Tepat jam 7.45 malam dimulakan slot kedua iaitu ceramah teknik untuk kertas 1.

Walaupun sehari suntuk mengerah minda namun pelajar tidak menampakkan rasa letih atau boring. Tercetus rasa bangga dengan pelajar-pelajar di sekolah ini padahal saya sendiripun rasa sangat letih. Alhamdulillah slot ceramah dapat disempurnakan dan berakhir pukul 9.45 malam setelah pelajar selesai berbincang dan menjawab kesemua 40 soalan yang disediakan. Para pelajar akan berbengkel keesokannya bersama al-fadhil ustaz Azman dan 2 orang fasilitator jemputan.

Kami makan malam di restoran masakan ala-Thai di Restoran Seri Dewi Malam. Tidak dapat berborak panjang kerana perlu berehat seawal mungkin kerana awal pagi akan bersama pelajar PMR pula. Pulang ke homestay terus lena ekoran kepenatan.

Hari Kedua ( 24 Ogos 2013)

Bertolak ke Sekolah Agama Rakyat (SAR), Kg Tambulion yang mengambil masa perjalanan selama 20 minit. Di sana saya akan berceramah dan berbengkel dengan calon-calon PMR yang sedang terlibat dalam kem motivasi anjuran pihak kaunseling SMKA Tun Said. Ceramah dimulakan dengan motivasi keutamaan B. Arab sementara menunggu arus letrik yang terputus. Sempat berceramah dan mengadakan aktiviti menjawab soalan-soalan. Pada awalnya respon pelajar agak kurang positif disebabkan mereka hanya tidur beberapa jam pada malam sebelumnya. Jelas pada wajah mereka mengantuk dan letih.

Bersama pelajar PMR di kem motivasi
Mereka mula fokus bila diagihkan tugasan menjawab soalan dalam kumpulan. Program sepanjang 2 jam setengah berakhir pada pukul 10 pagi untuk slot motivasi berikutnya. Sakit lama datang kembali iaitu lenguh-lenguh dan sakit pinggang. Mungkin kesan lama berdiri berterusan. Alhamdulillah tidak berpanjangan.

Bertolak pulang dan singgah di bandar Kota Belud untuk mencari lauk makan tengahari. Bandar Kota Belud agak besar juga dan agak unik kerana di bandarnya tiada langsung lampu isyarat kerana ia diganti dengan bulatan.

Balik berehat seketika sebelum makan tengahari di rumah ustaz Aziz. Urusan menjamu selera tiada masalah kerana semua hidangan disediakan oleh keluarga ustaz Aziz. Sepanjang berada di sana saya menikmati hidangan makanan lauk yang segar. Udang harimau yang besar, ketam serta sotong yang segar. Jarang-jarang sekali boleh mengambil tiga jenis makanan ini.  Kalau dimakan secara berlebihan boleh memudaratkan kesihatan seperti kegagalan buah pinggang dan penyakit ghout.

Daerah  ini merupakan kawasan yang terkenal dengan tempat pendaratan hidupan laut yang segar dan murah. Sempat juga menikmati makanan kegemaran iaitu ikan bakar yang dimakan panas-panas. Sumber protein yang menyihatkan.

Selepas solat zohor saya berkemas barang-barang untuk pulang ke Kota Bharu. Kami menuju ranau untuk melihat lebih dekat gunung Kinabalu. Perjalanan yang melalui jalan berbukit dan berselekoh bahaya memakan masa hampir 2 jam. Melalui jalan ini mengingatkan saya waktu berulang-alik dari Cameron Highlands ke kampung selama setahun setengah.

Tiba di pasar Kundasang pada pukul 3.30 petang. Namun kecewa juga kerana tidak dapat meninjau gunung Kinabalu yang dilitupi awan tebal ekoran cuaca kurang baik. Tidak lama berada di sana dan terus menuju KKIA takut terlepas penerbangan pada pukul 6.45 petang.

Berlatar belakangkan gunung Kinabalu yang terlindung di balik awan

Pasar Kundasang penuh dengan sayuran-sayuran segar
Tiba di KKIA pukul 5.50 petang. Selepas check-in saya berpisah dengan sahabat baik yang bersusah payah dan berpenat lelah melayan saya sepanjang dua hari di sana. Semoga bertemu lagi selepas ini..Insya Allah. Penerbangan ke Kota Bharu ditunda pula dari pukul 10.35 ke pukul 11.50 malam. Menunggu lagi di KLIA dan tiba di Kota Bharu pukul 1.00 pagi. Tiba di rumah terus ‘cas bateri’ sebab esok akan bertugas seperti biasa di sekolah.

Kembara & Pengalaman

Sepanjang 3 malam 2 hari di Kota belud, Sabah merupakan pengalaman yang sangat bernilai yang akan meluaskan pandangan dan mematangkan diri yang kerdil ini. Budaya hidup, tempat tinggal dan pemakanan di tempat lain tidak sama dengan kehidupan di tempat sendiri. Musafir beribu batu dengan nawaitu untuk berkongsi ilmu Allah tetap akan diutamakan walaupun apa halangan. Kerana inilah periuk nasi saya di akhirat nanti. Tiada apa yang diidamkan daripada kembara ini melainkan inginkan reda dan rahmat Allah di akhirat kelak. Dapat menatap wajah-wajah saudara seagama di bumi Sabah sangat besar nilainya. Memang memenatkan kerana sentiasa mengejar masa. Namun sangat berbaloi. Kalau masih diberi peluang pada masa akan datang saya tidak akan menolak untuk hadir sekali lagi ke bumi Sabah.

Kepada anak-anak pelajar calon SPM dan PMR 2013 SMKA Tun Said, ustaz doakan anda akan mencapai keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan nanti terutama kertas Bahasa Arab. Semoga kita akan bertemu lagi pada masa akan datang.

Setinggi-tinggi perhargaan dan berbanyak terima kasih kepada tuan pengetua SMKA Tun Said, semua guru-guru yang terlibat, khasnya ustaz Aziz serta keluarga dan ustaz Azman yang sudi menerima kunjungan saya seadanya. Hanya Allah yang mampu membalas budi baik kalian semua. Jazakumullah kharal jazaa’.

Unknown berkata...

Alhamdulillah...ini sekolah saya ustaz..syukran atas bahan2 yg dikongsikan..:)

AbuAqil aka AbuSakeena berkata...

afwan fatin..sekolah yang hebat :)

wakil pelajar smka tun said berkata...

kmi calon2 spm 2013 mengucapkan terima kasih..atas ksanggupan ustaz bkongsi ilmu bersama kami..

AbuAqil aka AbuSakeena berkata...

sama2.sampaikan salam ustaz utk semua calon.jangan lupa doakan ustaz..