19 April, 2013

Tips Memakan Buah-buahan



AbuAqil aka AbuSakeena

Umumnya mengetahui bahawa buah-buahan sangat kaya dengan pelbagai vitamin dan serat. Namun ramai yang tidak mengetahui waktu terbaik untuk mengambilnya.

Banyak kebaikan yang akan diperolehi oleh badan kita sekiranya mengambil buah-buahan sebagai rutin harian ekoran kandungannya yang kaya dengan serat, vitamin, mineral terutama buah-buahan berwarna gelap (seperti anggur hitam, manggis) yang bertindak sebagai anti-oksida.

Buah-buahan juga merupakan alat semulajadi untuk nyah-toksik dalam badan dan pembekal gula semulajadi kepada badan. Buahan-buahan yang dimakan dengan cara yang betul akan menghasilkan kebaikan maksima untuk sistem tubuh. Pengambilan buah-buahan sebanyak 3 kali sehari akan mencuci tubuh anda daripada toksin dan membantu sistem pencernaan.

Persoalannya bilakah waktu terbaik untuk mengambil buah-buahan? Kebiasaannya kita mengambil buah-buahan selepas mengambil makan berat seperti nasi dan sebagainya. Adakah cara tersebut cara terbaik untuk mengambil buah-buahan.

Sekiranya anda tidak mempunyai masalah usus, mengambil buah-buahan sebelum memakan makanan lain adalah yang terbaik. Ini akan menjadikan segala nutrisi yang terdapat dalam buah akan lebih diserap oleh badan.

Kepada sesiapa yang ingin menurunkan berat badan, buah-buahan hendaklah dimakan sebelum mengambil hidangan makanan kerana perut akan berasa cepat kenyang. Tetapi kepada yang mempunyai masalah usus seperti gastrik atau ulcer boleh mengambil buah selepas memakan hidangan lain agar tiada pertambahan asid dalam perut.

Berikut disenaraikan beberapa tips pengambilan buah-buahan yang betul untuk mendapat kebaikan maksima :

1. Makan buah ketika perut kosong untuk meningkatkan kadar penyerapan nutrisi buah-buahan dalam tubuh.

2 Selepas memakan buah pastikan anda menunggu 30 minit sebelum mengambil hidangan berikutnya.

3. sekiranya anda ingin memakan buah selepas mengambil hidangan pastikan anda mengambilnya selepas 3 jam. Ini untuk memastikan makanan sebelumnya dicerna oleh badan sebelum buah-buahan dimakan.

4.  Cuba mengambil buah pada waktu pagi. Ini akan membantu meningkatkan kandungan gula secara beransur-ansur dan bukan secara mendadak. Kerana sistem pencernaan berehat sepanjang malam dan memakan buah merupakan cara terbaik untuk memulakan pagi anda.

5. jangan memakan buah bersama makanan lain.

6. Memakan buah sebagai ‘dessert’ tidak memberi hasil yang baik untuk badan.

7. makanlah buah-buahan organik untuk mengelakkan racun perosak yang masih terdapat dalam buah tersebut.

8. Hindari buah-buahan yang ditinkan, buah yang dibekukan atau buah yang telah diproses. Buah-buahan yang diproses biasanya mengandungi gula berlebihan, bahan pengawet dan pelbagai bahan kimia yang tidaka diperlukan.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share