05 Mac, 2012

Peroleh Keampunan Berkat Sikap berlapang Dada



AbuAqil aka AbuSakeena


Kisah muktabar kali ini ialah mengenai seorang lelaki yang bersikap pemaaf dan mempermudahkan urusan pembayaran hutangnya yang menjadi asbab Allah mengampunkan dosa-dosanya. Hadis tersebut ialah :


Dari Abu Hurairah, bahawa Nabi saw bersabda, "Sesungguhnya terdapat seorang lelaki yang tidak pernah sekalipun berbuat baik, hanya saja dia biasa memberi pinjaman hutang kepada orang lain. Suatu hari dia berkata kepada pesuruhnya, 'Ambillah berapapun yang disimpan, jangan mempersulit orang dan sering-seringlah memberi maaf, mudah-mudahan Allah berkenan mengampuni kita.' 

Setelah lelaki itu meninggal dunia Allah ta'ala bertanya, 'Apakah kamu pernah berbuat baik.' Laki-laki itu dengan jujur menjawab, 'Tidak, hanya saja aku mempunyai seorang pembantu dan aku biasa memberikan pinjaman kepada orang lain, ketika aku meminta pembantuku untuk mengutip hutang, selalu saja aku berpesan kepadanya, 'Ambillah berapapun yang dia berikan, jangan mempersulit orang dan sering-seringlah memberi maaf, mudah-mudahan Allah mengampuni kita.' 

Kemudian Allah berkata, 'Cukup, aku telah mengampunimu'."
 [ Imam al-Bukhari dan Muslim]



Semoga kita semua dapat mengambil pengajaran daripada kisah ini.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share