24 Januari, 2012

Persahabatan Yang Peroleh Reda Allah





Jazaakallahu Khaira ya Hilmi Hashim ala Ziaratik al-Hilwah.
 AbuAqil aka AbuSakeena

Semalam ketika sedang beriadah dengan anak-anak didik bermain badminton di dewan Lundang saya menerima satu panggilan telefon yang tidak pernah terima sebelum ini.  Panggilan daripada seorang sahabat yang bekerja di Dubai.

Dia terkejut kerana saya dapat menyebut namanya sebelum dia memperkenalkan diri. Sebenarnya namanya tertera di skrin hp saya ‘hilmidubai’.  Nombor yang diperolehi ketika chat dengan di FB. Nama penuhnya Hilmi Hashim. Anak kelahiran Kuala Lumpur yang membina kerjaya di Dubai dan akan berhijrah ke Riyadh. Satu-satunya rakan sependidikan bekerja di bumi Arab.

Dia memaklumkan sedang berada di Kuala Krai dalam perjalanan ke Kota Bharu. Alhamdulillah ini peluang untuk bertemu dengan setelah putus selama 13 tahun. Terakhir jumpa semasa sama-sama menuntut ilmu di Akademi Pengajian Islam UM Kuala Lumpur. Itupun sekadar bertembung di tengah jalan kerana fakulti yang berbeza. Saya Usuluddin, dia Syariah.

Saya terus memanggil anak-anak didik kerana terpaksa pulang. Ada kes kecemasan, kata saya. Setelah menghantar mereka semua, solat zohor saya terus bergegas ke Masjid Muhammadi. Kami berpelukan setelah bertemu. Saya sangat terharu dapat menemuinya. Tanpa berbual panjang saya terus menjemputnya naik kenderaan saya untuk ke Restoran Sham untuk makan tengahari. Semua menu telah ditempah lebih awal.

Kami sempat berbual pelbagai topik sambil makan. Dari cerita diri-sendiri, kerjaya masing-masing hingga perkembangan rakan-rakan sekuliah. Ternyata dia ambil tahu hampir semua rakan-rakan yang telah membina kerjaya masing-masing. Sungguh hebat hamba Allah seorang ini.

Kehadirannya ke KB tiada niat lain melainkan untuk menziarahi sahabat-sahabat lama. Namun agak malang kerana hanya sempat berjumpa dengan saya. Sahabat-sahabat yang lain tidak berada di kampung kerana ramai yang bertugas di perantauan.

Niat murni sahabat ini mengingatkan saya kepada hadis nabi saw :

Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu’anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menceritakan, “Ada seorang lelaki yang mengunjungi saudaranya di suatu daerah lain. Maka Allah mengirim malaikat untuk memerhati perjalanannya. Ketika lelaki itu bertemu dengan penjelmaan malaikat tersebut, malaikat itu bertanya kepadanya, “kamu hendak ke mana?”. 

Lelaki itu menjawab, “Saya ingin menemui seorang saudara –seagama- saya yang ada di daerah ini.” Malaikat itu bertanya, “Apakah anda mengharapkan tambahan nikmat (dunia) dengan menemuinya?”. Dia menjawab, “Tidak. Hanya saja saya ingin mengunjunginya kerana saya mencintainya kerana Allah ‘azza wa jalla.” Malaikat itu pun berkata, “Sesungguhnya aku dikirim oleh Allah untuk menemuimu dan memberitahu kepadamu bahwa Allah mencintaimu sebagaimana kamu telah mencintainya kerana diri-Nya.”(Imam Muslim)

Juga hadis yang menyebut tujuh golongan yang akan mendapat naungan Arasy Allah di padang mahsyar. Salah satu daripadanya ialah : Dua orang yang saling mencintai kerana Allah, dimana keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah.

Walaupun pertemuan sekitar 2 jam, namun saya agak bersyukur dan bangga dengan sikapnya yang sangat prihatin dengan ukhuwwah fillah. Persahabatan kerana Allah. Sikap yang jarang ada dalam dalam diri muslim pada masa kini dengan alasan sibuk dengan keluarga, kerjaya dan lain-lain.

Selepas berpisah dengan saya dia akan bertemu dengan rakannya seorang lagi di KB sebelum meneruskan musafirnya ke Kuala Terengganu dan Kuantan atas nawaitu yang sama…Ukhuwwah fillah.

Semoga Allah membalas anda dengan sebaik-baik balasan dan menjaga anda sepanjang masa di dunia dan akhirat. Semoga kita perolehi naungan Ilahi kelak.

 Jazaakallahu Khaira ya Hilmi Hashim ala Ziaratik al-Hilwah.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share