05 Oktober, 2011

Antara Menghormati Tetamu Dengan Membela ‘Anak-anak’




AbuAqil  aka  Abu Sakeena

“Kak tiada hak untuk memarahi pelajar-pelajar saya, kalau kak bersikap biadap saya juga boleh bersikap biadap!!!”.

Itulah lebih kurang ungkapan yang dilafazkan petang tadi. Agak kasar dan keras. Tak sangka kali pertama bertugas pada waktu petang berlaku juga kali pertama saya bersikap kasar dengan ibubapa pelajar.

Peristiwa petang tadi agak hangat dan tegang. Sikap baik dan nada lembut yang saya gunakan pada awalnya dibalas dengan memarahi anak-anak pelajar yang kebingungan tidak tahu apa-apa. Orang lain yang buat salah orang lain yang kena. Saya cukup bersimpati dan naik angin bila ’anak-anak ‘ dimarahi oleh orang luar. Lebih-lebih lagi mereka dalam keadaan tertekan dengan peperiksaan SPM yang semakin hampir.

Ibu pelajar yang datang untuk menuntut telefon bimbit anaknya yang dirampas oleh AJK asrama berkelakuan  agak kurang sopan dan  biadap menyebabkan saya hilang sabar lalu hilang kawalan. Bayangkan apa perasan anda bila tetamu datang ke rumah kita, tiba-tiba memarahi anak-anak yang tidak tahu apa-apa kesalahan.
Namun diri ini berasa kesal juga selepas itu kerana iman tidak mencukupi untuk terus sabar dan ‘cool’. Lemahnya iman ini dan sangat kesal kerana tidak mampu bersabar. Astaghfirullah…. Ampunkan dosaku ya Allah kerana bersikap kasar terhadap tetamu.

Sangat sukar bila memegang tugas mencari dan mengadili kesalahan pelajar. Lebih sukar bila berdepan dengan ibubapa pelajar yang tampil dikuasai oleh nafsu ammarah. Haru-biru jadinya.

Semoga Allah mengurniakan kesabaran dan hikmah kepadaku untuk meneruskan kehidupan yang semakin mencabar iman dan takwa.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share