01 Jun, 2011

Analisis PKBS 2 5 Ibnu Sina



AbuAqil

Peperiksaan kali ini merupakan kali pertama anak-anak didik 5 Ibnu Sina seramai 9 orang menjawab soalan mengikut format BAT SPM.

Secara umumnya ustaz berpuas hati dengan jawapan para pelajar walau pun ada juga jawapan yang mengecewakan kerana masih gagal menjawab soalan yang telah dipelajari, dibuat latih tubi dan ulangkaji berulang kali.

Peperiksaan kali ini mencatat seorang pelajar mendapat A iaitu Nurul Asyirah Mohd sauti yang mendapat 83 markah. Satu pencapaian yang baik. Sementara dua orang pelajar mendapat A-  iaitu Khadijah Ismail (71) dan Nur Haniza Samsuddin(70). Baki pelajar lain mendapat B. keputusan ini tidak termasuk Muhamad Syukran yang mewakili negeri Kelantan dalam kejohanan hoki MSSM peringkat kebangsaan.

Nur Aliaa, Nur Hazimah, Nur Afifah, Muhammmad Ilham Rusydan dan Muhd Ridhwan sebenarnya berpeluang untuk mendapat A, namun kecuaian dan menyebabkan tercicir beberapa markah.

Insya Allah anda semua akan mendapat A dalam peperiksaan SPM nanti. Ustaz akan bantu sedaya upaya namun yang menentukan adalah diri anda sendiri. Ustaz hanya bimbing, bantu tetapi anda sendirilah mesti berusaha, menghafal, bertanya dan mengulangkaji. Jangan mengeluh, mengadu jika ustaz memberikan sesuatu ‘beban’ kerana semua itu adalah untuk kebaikan anda juga.

Antara kelemahan ketara di kalangan pelajar ialah :

- Belum menguasai nahu, sorof dan balaghah dengan baik.

- Cuai memahami arahan soalan. Lain yang ditanya, lain yang dijawab.

- Mengabaikan pesanan ustaz agar menghafal

- Lemah menterjemahkan teks ke B. Arab

- Kekurangan mufradat

- Tidak memahami teks/ petikan menyebabkan bermasalah untuk menjawab soalan pemahaman dan 
keluarkan isi penting.

- Lemah ejaan/ imlak

Diharap semua pelajar dapat mengesaan kelemahan masing-masing dan berusaha secepat mungkin memperbaiki kelemahan tersebut agar tidak berulang dalam peperiksaan akan datang.

Apa-apa pun ustaz berpuas hati dengan keseluruhan keputusan yang dicapai oleh semua pelajar. Kepada yang mendapat A, jangan berpuas hati kerana perjalanan anda masih jauh. Kepada yang belum mendapat A, jangan putus asa kerana peluang masih terbuka luas. Anda mampu mencapai A dalam peperiksaan akan datang. Gandakan usaha anda dari semasa ke semasa.

بارك الله فيكم يا طلاب 5 ابن سينا
أنتم قادرون
أنتم افتخار أستاذ

2 comments:

Ilham Rusydan berkata...

tahniah hop bleh A's 2...
i'Allah sy akn sdaya upaya usha

AbuAqil aka AbuSakeena berkata...

bagus..ilham. ustaz yakin awak mampu dpt A nanti.

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share