02 Jun, 2011

Analisis PKBS 2 4 Ibnu Sina





AbuAqil

Pelajar tingkatan 4 Ibnu sina merupakan pelajar yang mendapat A dalam peperiksaan PMR 2010. namun itu bukan jaminan anda juga akan mendapat A dalam SPM kelak kerana jauh berbeza antara B. Arab PMR dan BAT SPM.

Peperiksaan kali ini merupakan kali pertama anak-anak didik tingkatan 4 Ibnu Sina menjawab soalan mengikut format BAT SPM.

Secara umumnya ustaz berpuas hati dengan jawapan para pelajar. Soalan tersebut diakui memang sukar ditambah dengan beberapa bab yang belum dipelajari menyebabkan pelajar banyak kehilangan markah.

Namun demikian keputusan peperiksaan kali ini sangat mengembirakan ustaz kerana ramai pelajar yang mendapat A iaitu tiga orang mendapat A dan 7 orang mendapat A-. satu keputusan yang sangat cemerlang bagi  pelajar yang baru berjinak dengan BAT. Semoga ini menjadi perangsang  untuk terus mencipta kecemerlangan dalam peperiksaan akan datang.

Nik Fatin Insyirah Nik Man(gambar), anak didik yang diajar sejak tingkatan 1 di SMKPS yang baru masuk ke SMKDP beberapa bulan lepas telah menggungguli peperiksaan kali ini iaitu dengan 87 markah. Semoga Fatin juga akan muncul pelajar terbaik keseluruhan tingkatan 4 seterusnya menjaga imej 4 Ibnu Sina sebagai kelas terbaik.

Pelajar-pelajar lain yang mendapat A ialah Engku Haslinda Engku Hassan dan Noor Azwanie Muhamad.

Pelajar yang mendapat A- pula ialah Nor Faezah Mat Yusoff, Nor Amirah M. Yusoff, Nor Syafiqah Zakaria, Nur Hidayah Ab Hadi, Nur Afifi Suhaimi, Siti Nor Aziah Kamarudin dan Atifah Md Shamsuddin.

Pelajar-pelajar yang lain diharap tidak kecewa dan berputus asa walau hanya mendapat B dan C. anda perlu tingkatkan usaha dan perbaiki kelemahan untuk mencapai A dalam peperiksaan akan datang.

kelemahan utama pelajar 4 ibnu Sina ialah sama ialah :

- Belum menguasai nahu, sorof dan balaghah dengan baik.

- Cuai memahami arahan soalan. Lain yang ditanya, lain yang dijawab.

- Mengabaikan pesanan ustaz agar menghafal

- Lemah menterjemahkan teks ke B. Arab

- Kekurangan mufradat

- Tidak memahami teks/ petikan menyebabkan bermasalah untuk menjawab soalan pemahaman dan 
keluarkan isi penting.

- Lemah ejaan/ imlak
Diharap semua pelajar dapat mengesan kelemahan masing-masing dan berusaha secepat mungkin memperbaiki kelemahan tersebut agar tidak berulang dalam peperiksaan akan datang.

Apa-apa pun ustaz berpuas hati dengan keseluruhan keputusan yang dicapai oleh semua pelajar. Kepada yang mendapat A, jangan berpuas hati kerana perjalanan anda masih jauh. Jepada yang belum mendapat A, jangan putus asa kerana peluang masih terbuka luas. Anda mampu mencapai A dalam peperiksaan akan datang. Gandakan usaha anda dari semasa ke semasa.

بارك الله فيكم يا طلاب 4 ابن سينا
أنتم قادرون
أنتم افتخار أستاذ

senarai lengkap markah ( sila klik pada imej untuk imej lebih besar )


0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share