03 Ogos, 2010

Tinggalkan makanan Untuk Gugur Syahid



Kisah-kisah mengenai kecintaan para sahabat terhadap kehidupan akhirat amat mengkagumkan. Kemewahan, keseronokan dan kecintaan terhadap dunia langsung tidak menggugat kecintaan mereka kepada kehidupan akhirat. Kisah kali ini ialah mengenai seorang para sahabat yang meninggalkan makanan semata-mata kerana mengejar mati syahid. Cita-citanya benar-benar menjadi kenyataan. Sahabat tersebut ialah Umair bin al-Hammam.


Pada perang Badar dia mendengar Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,"Bangkitlah kalian menuju Surga yang lebarnya seluas langit dan bumi." Umair bertanya, "Wahai Rasulullah! Luas Surga seluas langit dan bumi?" Beliau menjawab, "Benar," Umair berkata, "Bah-bah." Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bertanya, "Apa yang menyebabkan kamu mengatakan Bah-bah?" Umair menjawab, "Demi Allah, Tidak wahai Rasulullah, aku hanya berharap, mudah-mudahan aku termasuk penghuninya." Rasulullah bersabda, "Sungguh, engkau termasuk penghuni Surga." 


Umair lalu mengambil beberapa biji kurma dari tempat makanannya lalu menyuapnya. Kemudian berkata, "Sekiranya aku masih hidup sehingga menghabiskan kurma ini, sungguh ini merupakan kehidupan yang sangat panjang." Selanjutnya ia melemparkan kurma yang masih tersisa untuk maju berperang. Tidak lama selepas itu, dia gugur syahid dalam peperangan ini. ( Imam Muslim) 

Pengajaran :

1- Kita hendaklah bercita-cita untuk mati syahid atau mati dengan kesudahan yang baik.

2- Mukjizat ilmiah Rasulullah saw yang mengetahui sahabatnya akan gugur syahid.

3- Hendaklah bersegera melakukan kebajikan tanpa bertangguh-tangguh.

Semoga Allah merahmati dan membimbing kita semua ke jalan yang diredaiNya.

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

Assalamu'alaikum...

Dari artikel ni mengatakan Mus'ab bin Umair radiallahu anhu syahid di perang Badar. Bukankah sebenarnya sahabat ini syahid ketika perang Uhud? Banyak artikel lain lebih banyak menyebut ketika perang Uhud. Wallahu'alam bissawab.

via hamba Allah

Tanpa Nama berkata...

Astaghfirullah....Minta maaf salah nama sahabat. Huhu owner blog please delete my previous comment. Huhu

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share