22 November, 2009

BAHASA ARAB : IMBASAN 2009



tahun 2009 sudah hampir melabuhkan tirainya. di sini saya ingin berkongsi pengalaman tentang perkara yang berkaitan bahasa arab aepanjang tahun 2009 yang penuh dengan suka dan duka.

penulis mula dilantik sebagai ketua panitia b arab pada awal tahun 2009 menggantikan ustazah yang berpindah ke sekolah yang dekat dengan kediamannya di pengkalan chepa. dengan terlantiknya jawatan itu bermulalah episod yang membebankan aku kerana pertama kali mengajar bahasa arab tingkatan tiga. ditambah lagi dengan sikap pelajar 3A yang 'tidak berapa rajin' menghafaz dan mengulangkaji tajuk yang telah dipelajari.

dengan calon yang mengambil b arab seramai 21 orang aku menggandakan usaha dengan kelas tambahan setiap pagi jumaat selama tiga jam ( 8.30-11.30 ).aku puji sikap pelajar ini yang rajin datang belajar termasuk kelas tambahan, namun sikap yang mengecewakan ialah tidak rajin menghafaz tharwah ( perbendaharaan kata) yang amat penting untuk menggapai A dalam b. Arab.

peperiksaan pertengahan tahun, seramai 2 orang yang mendapat A walaupun soalan diakui oleh semua guru b. arab sebagai amat luar biasa susahnya.

anak-anak didikku menghadapi peperiksaan percubaan pmr. aku jangkakan ramai akan mendapat A kerana soalan yang agak mudah pada pandanganku. amat-amat mengejutkan! seramai 14 orang mendapat A, 6 orang dapat B dan seorang C. keputusan yang luar biasa.

apa ada dengan 14 A. itu hanyalah percubaan. tidak payah nak syok sendiri. target ialah pmr yang sebenar. ramai yang teruja dengan keputusan itu termasuk tuan pengetua tn hj pi remli che ishak. subjek lain juga terkena tempias result b arab ini.

peperiksaan semakin hampir. kelas tambahan terus berjalan, latihan digandakan. setelah program kecemerlangan pmr berlangsung, subjek b arab agak perlahan ekoran masalah masa. pelajar dikerah kudratnya habis-habisan. kelas pagi, petang dan malam termasuk cuti hujung minggu. kelas bahasa arab ditangguhkan untuk beri laluan subjek lain.

tibalah saat yang ditunggu-tunggu, para pelajar berjuang dalam pmr untuk mendapat keputusan terbaik dan kertas bahasa arab pada hari yang terakhir. aku berasa amat bimbang, gementar dan gemuruh. doa dipanjatkan tanpa henti mengiringi 'perjuangan' anak-anak didikku yang diasuh selama 9 bulan dengan penuh ketekunan dan harapan yang menggunung.

setelah tamat peperiksaan, aku bertanya khabar. mereka dengan yakin kata soalannya mudah. di sebalik pandangan pelajar itu ada sekelumit kebimbangan di hati aku kalau-kalau mereka ini over-confident.

aku, pelajar dan guru-guru menanti keputusan yang akan diumumkan pada akhir disember dengan penuh debaran.aku reda dengan apa-apa keputusan ilahi. sekiranya mencapai target, alhamdulillah. sekiranya gagal, itulah keputusan yang terbaik untukku dan untuk pelajarku. itulah yang terbaik daripada Rabb yang maha mengetahui.

bersama doakan...

foto-foto berkaitan b arab akan menyusul, insya Allah.

1 comments:

Darren Demers berkata...

tahun 2009 sudah hampir melabuhkan tirainya. di sini saya ingin berkongsi pengalaman tentang perkara yang berkaitan bahasa arab aepanjang tahun 2009 yang penuh dengan suka dan duka.
home textiles sourcing expo
sourcing fabric for small business

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share