12 November, 2011

Kisah Keajaiban Doa




AbuAqil aka AbuSakeena

Kali ini saya ingin berkongsi satu hadis Nabi saw yang menceritakan satu peristiwa yang sungguh ajaib. Kemustajaban doa orang soleh. Karamah yang dikurniakan oleh Allah kepada hambaNya yang benar-benar bertakwa.

Imam al-Tabarani dan Baihaqi dari Abu Hurairah berkata, "Seorang lelaki ditimpa kelaparan, lalu dia pergi ke daratan. Isterinya pun berdoa, "Ya Allah, limpahkan rezekiMu kepada kami apa yang cukup untuk menjadi adunan kami dan roti kami." Ketika suaminya pulang, bekasnya penuh dengan adunan dan di atas tungku terdapat daging yang siap dimasak serta penggilingan mereka bekerja menggiling dengan sendiri. Suaminya bertanya, "Dari mana semua ini?" Isteri menjawab, "Rezeki daripada Allah." Maka dia menyapu apa yang ada di sekeliling penggilingan. Rasulullah bersabda, "Seandainya dia membiarkannya nescaya penggilingan itu akan berputar atau menggiling sampai hari Kiamat." [dinilai sahih oleh al-Albaniy]

Semoga kisah yang luar biasa ini dapat memberi pengajaran dan iktibar kepada kita semua agar berusaha menjadi hamba Allah yang bertakwa dan soleh. Kita juga hendaklah sentiasa berdoa dan bergantung kepada Allah setiap masa dan ketika.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share