05 Oktober, 2010

Yahudi bakar al-Quran, masjid



SEORANG penduduk menunjukkan salinan al-Quran yang dibakar di masjid perkampungan Beit Fajar di selatan Baitullaham, Tebing Barat, semalam. - AFP

 Ini satu lagi penghinaan kepada Islam dan penganutnya seluruh dunia. Islam sentiasa jadi mangsa penghinaan oleh penganut agama lain....Abuaqil

---------------------------

RAMALLAH 4 Okt. - Pihak tidak bertanggungjawab membakar masjid di sebuah perkampungan Palestin di Tebing Barat hari ini, menconteng dinding dengan perkataan 'dendam' dalam bahasa Ibrani serta membakar salinan kitab suci al-Quran akan mencetuskan ketegangan baru setelah usaha perdamaian Asia Barat menemui jalan buntu.

Penduduk Palestin mengesyaki pelampau pendatang-pendatang Yahudi melakukan kebakaran di perkampungan Beit Fajjar tersebut yang mana 15 salinan al-Quran dan permaidani masjid itu dibakar, kata pegawai majlis perbandaran, Ali Thawabti.

Jelasnya, penduduk bagaimanapun berjaya memadamkan kebakaran dan 'pendatang Yahudi melarikan diri menggunakan kereta Peugeot putih'.


Ini merupakan kali keempat sebuah masjid di Tebing Barat mengalami vandalisme yang didakwa dilakukan pendatang Yahudi.

Ketua perunding Palestin berkata, kebakaran tersebut mencerminkan peranan penempatan haram Yahudi di Tebing Barat dalam konflik Israel-Palestin.

Usaha perdamaian tertunggak selepas sebulan siri rundingan dilakukan di Washington.

Pihak Palestin menegaskan, mereka tidak akan meneruskan rundingan damai tersebut sekiranya pembinaan penempatan haram diteruskan.

Namun Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu yang berdepan tekanan dalam kerajaan campuran yang menyokong penempatan haram, menolak untuk melanjutkan larangan pembinaan.

Wakil khas White House, George Mitchell berada di rantau ini sejak minggu lalu bagi mencari jalan penyelesaian namun masih gagal berbuat demikian.

Netanyahu juga turut memberitahu sekutu-sekutu politiknya tentang kemungkinan memperbaharui larangn pembinaan untuk memuaskan hati AS.

Pada awal sidang Kabinet hari ini, Netanyahu berkata Israel 'dalam rundingan diplomatik bersama pentadbiran AS bagi mencari satu penyelesaian untuk meneruskan proses rundingan damai' namun tidak meletakkan harapan terhadap kemungkinan beberapa manfaat dari AS. - AP/REUTERS


0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share