24 Julai, 2010

Indahnya Silaturrahim



Sejenak merenung usia insan, senantiasa kehidupan insan ditemani manusia disekelilingnya, bergelar keluarga,teman,jiran dan orang ramai.

Apabila merenung lebih dekat pada hakikat insan, kita selalu berdepan dengan 'silaturrahim'. Ramai orang melafazkan kalimah ini, tetapi tidak pernah mendalami maksud yang tersirat disebalik perkataan mulia ini. Sebenarnya perkataan 'silaturrahim' berasal dari bahasa Arab yang membawa maksud ikatan kasih(perhubungan).

Dari Aisyah ra., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: Rahim (tali persaudaraan) itu digantungkan pada arsy, ia berkata: Barang siapa yang menyambungku (berbuat baik kepada kerabat), maka Allah akan menyambungnya dan barang siapa yang memutuskan aku, maka Allah pun akan memutuskannya.(Shahih Muslim No.4635)


Al-Hafizh Ibnu Hajar berkata : "Ar-rahim secara umum adalah dimaksudkan untuk para kerabat dekat. Antara mereka terdapat garis nasab (keturunan), baik berhak mewarisi atau tidak, dan sebagai mahram atau tidak".

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

Tidaklah kamu akan masuk syurga hingga kamu beriman, dan tidaklah kamu dikatakan beriman hingga kamu saling mencintai. Mahukah kamu aku tunjukkan kepada sesuatu yang jika kamu mengamalkannya niscaya kamu akan saling mencintai? iaitu sebarkan salam di antara kamu. [Sahih Muslim – no:54]


Usaha menghubungkan silaturrahim bermula dari ucapan salam seterusnya kepada tanggungjawab kita ke atas saudara kita.

Bagaimanakah ikatan hubungan kita dengan ahli keluarga kita, rakan-rakan, jiran kita dan manusia disekeliling kita?

Hakikatnya manusia hidup saling bergantung dalam menjayakan proses yang dinamakan kehidupan. Benarlah ungkapan 'Rakyat yang baik terhasil dari pemimpin yang mulia'. Lihatlah kehebatan kepimpinan terbaik oleh Rasul s.a.w, yang masyhur, hinggakan seluruh dunia mengaguminya dan mengenalinya. Apakah rahsia kejayaan baginda?


Bukan dengan pedang atau hiburan, tetapi senjata yang bernama Aqidah. Payung yang melindungi mereka dari panas neraka dan kejahatan syaitan. Aqidah yang suci meneduhkan setiap orang yang berteduh dibawahnya.

Ketahuilah Aqidah adalah ikatan yang paling teguh dalam menghubungkan jiwa2 manusia.

Dari Abu Musa ra. dia berkata: Rasulullah saw. bersabda: Seorang mukmin terhadap mukmin yang lain adalah seperti sebuah bangunan di mana bahagiannya saling menguatkan bahagian yang lain. (Shahih Muslim No.4684)

Dari Nukman bin Basyir ra., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: Perumpamaan orang-orang mukmin dalam hal saling kasih, saling menyayang dan saling cinta adalah seperti sebuah tubuh, jika salah satu anggotanya merasa sakit, maka anggota-anggota tubuh yang lain ikut merasakan sulit tidur dan demam.
(Shahih Muslim No.4685)


Oleh itu:-

Jika hari ini, Negara Islam seperti Palestin ditindas, tidak cukup hanya kita bersedih deminya. Ibarat jika tubuh kita terluka, tidak cukup hanya menangis kesakitan, tetapi bertindak menyembuhkannya.Ungkapan yg dirasakan jelas.

Jangan tengggelam dalam kesibukan dunia lantaran melupakan penderitaan saudara kita. Ingatlah kita diibaratkan satu anggota. Saling bergantung utk hidup.

Jika hari ini Agama kita dicabar, maka bangunlah menentang pencabar dan hapusakan kemaraan mereka. Bina tembok silaturrahim dikalangan umat Islam. Kita bersatu bukan diatas bendera Politik, tetapi kita bersatu diatas kalimah Tauhid~
لااله الا اله محمد الرسول الله~

Seandainya kita berlumba-lumba utk membela kaum kita, nescaya tidak terbela. Kerana terbelanya suatu kaum tak semestinya terbelanya Islam, tetapi jika terbelanya Islam, maka pasti kaum kita akan dibela.

Bersatunya umat Islam adalah atas dasar keimanan. Jalinan yg dibina atas dasar kasih sayang hanya dikecapi sesama umat Islam dan tidak dikongsikan dengan orang-orang kafir.

Allah berfirman:-

"Artinya : Kamu tidak akan mendapati satu kaum yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat, saling berkasih sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, sekalipun orang-orang itu ayah-ayah, atau anak-anak atau saudara-saudara atau pun keluarga mereka". [Al-Mujadillah : 22].

Maksud ayat yang mulia ini -sebagaimana disebutkan oleh Imam Ar-Razi- adalah bahawasanya tidak akan bertemu antara iman dengan kecintaan kepada musuh-musuh Allah iaitu (kafir). Kerana jika seseorang mencintai orang lain, maka tidak mungkin ia akan mencintai musuh orang tersebut (maksudnya,jika kita mencintai Allah, nescaya kita pasti akan memusuhi orang-orang kafir) [At-Tafsirul Kabir, 29/276. Lihat pula, Fathul Qadir, 5/272]

Disini boleh kita simpulkan bahawa Silaturrahim hanya wujud dikalangan mukmin. Diatas alasan tauhid menjadi titik pertemuan suatu hubungan. Ketahuilah bahawa Silaturrahim adalah satu hubungan yg sgt bermakna didalam Islam.



2 comments:

nurun najwa berkata...

I love this article very much!

Tanpa Nama berkata...

apa maksud silatur?

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share