04 September, 2010

Lapor polis Facebook hina Islam




PUTRAJAYA 3 Sept. - Gerakan Pemuda Prihatin Putrajaya (Gempur) hari ini membuat laporan polis berhubung satu akaun laman sosial Facebook yang dikesan menghina Islam dan Allah menggunakan kata-kata kesat.

Presidennya, Mohd. Hisamudin Yahya berkata, polis perlu menjalankan siasatan segera ke atas akaun Facebook yang didaftarkan dengan nama Katy Lim Li Lian kerana pemilik akaun itu telah memaparkan komen yang menimbulkan kemarahan umat Islam.

"Walaupun laman web ini telah ditutup dan tidak boleh dibuka, tetapi terdapat blog lain yang memuatkan keratan komen daripada Facebook Katy Lim Li Lian.

"Komen-komen ini tidak bertanggungjawab, bersifat provokatif dan nampaknya berniat untuk menghasut bagi menimbulkan kemarahan orang Islam dan orang Melayu.

"Gempur mengesan kemunculan komen-komen ini sejak semalam dan mengadakan mesyuarat dengan serta-merta, kami membuat keputusan untuk membuat laporan polis dengan segera," katanya.

Beliau ditemui selepas membuat laporan polis diiringi 30 ahli Gempur di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Putrajaya di sini hari ini.

Kes ini merupakan insiden terbaru membabitkan sensitiviti kaum selepas Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Selangor membuat satu laporan polis pada 1 September lalu berhubung kewujudan satu akaun Facebook menggunakan nama 'Melayu Babi'.

Baru-baru ini pula, seorang pemuda dari Muar, Wee Meng Chee atau dikenali sebagai Namewee turut mencetuskan kontroversi kerana menghasilkan klip video berbaur perkauman.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan tersebut.

Beliau berkata, kes itu kini disiasat mengikut Akta Hasutan 1948.

sumber

1 comments:

jomkongsi berkata...

ish panas benar aku dgr hal mcm ni...
apa nk jadi lah diorg ni tak puas hati apa dgn Islam/Melayu...

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
 
Share